Sexy zeur

De DS5 Hybrid van Citroën moest zo zinnen-prikkelend worden als Salma Hayek en zo milieuvriendelijk als Al Gore. Het blijkt geen lekkere combinatie.

BARD VAN DE WEIJER

Al Gore met het uiterlijk van Salma Hayek, dat hadden de ontwerpers van Citroën voor ogen toen ze de DS5 Hybrid4 bedachten. Een auto die zowel een klimaatknuffelaar als oogverblindend is. Geen makkelijke opgave, want in het gewonemensensegment bestond zoiets nog niet. Dat ie DS moest heten, is overigens bedacht door de marketingafdeling van het merk en dat idee is gebaseerd op de nog altijd oogstrelende DS uit de jaren zestig. Met het DS-label wil het concern zeggen dat we hier met een bijzondere auto te maken hebben.

Alle hedendaagse DS'en zijn gebaseerd op bestaande, wat meer aardse C-modellen. Eerst was er de DS3. Die was zo'n succes dat er een DS4 kwam en sinds een tijdje is er dus een DS5, inderdaad losjes gebaseerd op de C5, maar dan chiquer en sportiever.

De DS5 is inderdaad not your average Audi A4. Waar Audi's, Volkswagens en BMW's in deze klasse vaak een bijna Zwitserse neutraliteit uitstralen, is de DS5 een starlet op het strand van Cannes. Een strak lijf met ronde vormen, scherpe vouwen en veel glitters, zoals de verchroomde piercing die van de koplampen via de motorkap naar de ruit in het voorportier loopt. Of het mooi is, weet bijna niemand. Zinnenprikkelend is het zeker.

Ook vanbinnen is het feest, zeker in de extravagantste uitvoering, de Sport Chic, waarbij het dashboard deels is bekleed met leder, de bestuurder tijdens de rit wordt gemasseerd en bij het starten een glazen schermpje voor het stuur opklapt: het head-updisplay. In combinatie met de vele bedieningsknoppen die tot in het dak reiken, krijg je het gevoel aan het roer te staan van Starship Enterprise.

Selma Hayek is dus gelukt. Nu Al Gore nog. En net als bij de voormalige Amerikaanse presidentskandidaat, wordt het nu wat saai.

Hoe maak je een redelijk forse gezinsauto zuinig? Met een diesel. Dieselmotoren zijn efficiënter dan benzinemotoren en doen daardoor langer met een liter. Een dieselauto is daarmee wat CO2-uitstoot betreft Jolande Sap. Nog zuiniger, zeg Lucas Reijnders, wordt het met een kleinere dieselmotor met turbo. Die heeft net zoveel kracht, maar verbruikt minder brandstof. Al Gore wordt het pas als je diesel combineert met hybridetechniek. Als een toch al zuinige diesel wordt ondersteund door elektromotoren, zou een fabelachtig laag verbruik mogelijk moeten zijn. Kijk naar de Toyota Prius. Die kan onder normale omstandigheden 1 op 23 halen. Het is me zelfs eens gelukt in de stad tijdens de spits boven de 1 op 30 te komen. De Prius heeft een benzinemotor, dus met een diesel zou het nog beter moeten kunnen.

Waarom zijn er dan nauwelijks dieselhybrides? Toyota durft het tot nu toe niet aan, onder meer doordat diesels nogal trillen, zeker als ze gestart worden. En dat gebeurt vaak bij hybrides, vooral tijdens stadsritten. In de bebouwde kom wordt zo veel mogelijk op de elektromotor gereden en komt de brandstofmotor 'erbij' als bijvoorbeeld de accu's uitgeput raken, of als er meer vermogen wordt gevraagd. De brandstofmotor slaat dus constant af en aan, en bij een diesel zou je dat telkens voelen en horen. Toyota denkt dat automobilisten dat vervelend vinden (in de Prius merk je inderdaad nauwelijks of de benzinemotor loopt of niet) en gebruikt daarom geen diesels in zijn hybrides. PSA, het moederconcern van Citroën en Peugeot, durfde wel een hybride diesel te ontwikkelen en die wordt onder meer gebruikt in de DS5.

Alleen dat verdient al applaus, ook omdat deze keuze de auto flink duurder maakt. Een dieselmotor is al kostbaarder dan een benzinevariant en de toegevoegde hybridetechniek maakt het geheel nog prijziger. Om dat verschil terug te verdienen, moet het verbruik erg laag zijn. Is het dat? Volgens de boekjes wel: 1 op 27,8, ongekend voor een auto van ruim 1.650 kilogram. Het systeem van PSA heeft nog een voordeel: de dieselmotor drijft de voorwielen aan, terwijl de elektromotoren aan de achterwielen zijn gekoppeld. Dat betekent dat bij lage snelheden vierwielaandrijving mogelijk is, ideaal tijdens de wintersport.

Al Gore zit in de pocket, zou je denken. En daarmee moet de DS5 Hybrid wel een knaller worden. Maar dat dacht Al Gore zelf ook toen hij for president ging. En u weet hoe dat is afgelopen. Want, en het spijt me dit te moeten zeggen, de DS5 Hybrid mag aantrekkelijk zijn als Selma Hayek en op papier zo milieuvriendelijk als Al Gore, in de praktijk is hij even prettig gezelschap als Gerard Joling. De DS5 Hybrid is namelijk aandachtsziek. Constant zeurt hij aan je hoofd: op de snelweg verlangt hij telkens kleine koerscorrecties of begint hij zomaar hevig te trillen als het stukje snelweg niet biljartlakenglad is. Bij snel opschakelen worden bestuurder en passagier door elkaar geschud alsof ze op een dorsmachine zitten.

Hoe komt dit? Eigenlijk is de verklaring eenvoudig: de ontwerpers hebben niet goed nagedacht. Ze hebben een auto willen maken die alles tegelijk is. Hayek én Gore. Samsom én Rutte. Snip én Snap. Dat gaat niet. Neem de vering. Die is in de DS-lijn on-Citroën straf, eigenlijk nog harder dan Duits. Dat kan. Als je een sportieve auto wilt maken, heb je een harde vering nodig om lekker bochten door te komen. De DS5 is keihard geveerd, maar stuurt gek genoeg niet erg strak. Door de spijkerharde vering, gaat hij al snel dribbelen als een dressuurpaard.

Verder heeft Citroën in de DS5 Hybrid een gerobotiseerde handbak gemonteerd. Het voordeel daarvan is dat ze het verbruik helpen terugdringen, maar de makke is dat het opschakelen even duurt, waardoor er een gat in de versnelling valt en de inzittenden oncomfortabel heen en weer worden geschud. Met zo'n halfautomaat valt best te leven als je rustig rijdt. Maar dat strookt weer niet met het sportieve karakter van de DS5. Die vraagt om een wat ruigere rijstijl.

Conclusie. Deze combinatie klopt niet: hybride met robotbak versus sportief onderstel.

Daarom is de Toyota Prius zo goed: daar is het hele ontwerp gebaseerd op de gedachte een zuinige en comfortabele auto te maken. Alles - uiterlijk, aandrijving, interieur - staat bij de Prius in het teken van dit uitgangspunt. De Prius nodigt uit tot rustig rijden, dan is ie op zijn prettigst. Ga je ermee scheuren (er zit een sportknop in, de enige vergissing in het concept), dan is deze auto een verschrikking. Bij de DS5 Hybrid werkt dat niet. Als je er Priusachtig mee rijdt, vraagt hij om meer: geef gas, neem die bocht, jaag me op. Maar rij je stevig, dan is er weer die versnellingsbak en het stuurgedrag die roet in het eten gooien. Je kunt het bij deze auto nooit goed doen: Gerard Joling dus.

Wel goed overigens is de integratie van de hybride aandrijving en de dieselmotor: de diesel voegt prettig in als er om zijn kracht wordt gevraagd en de geluidsisolatie is zo goed dat het hinderlijke gesnater ver weg blijft. In principe is het dus een goed aandrijvingssysteem, maar niet in deze auto. Hoewel: van de beloofde zuinigheid komt weinig terecht: 1 op 19 gemiddeld in de praktijk haal je met een gewone diesel ook bijna. Nog wat werk te doen dus.

Toen ik mijn kritiek voorlegde aan de importeur, bood deze aan ook de gewone benzineversie eens te proberen. Ik ging ervan uit dat ook die vervelend zou sturen. Maar de 'gewone' DS5 blijkt een heel andere auto. Geen van alle genoemde tekortkomingen zijn erin terug te vinden. Het zoekende rijgedrag, het gedribbel, het stuiteren: niets van dat alles. Het is alsof ik in een compleet andere auto reed, een fijne auto. Alsof Selma Hayek Al Gore eruitgegooid heeft. Groot gelijk, Selma. Wat moet je ook met zo'n vent.

Gesleutel met bijtelling

De DS5 Hybrid wist ondanks zijn lage verbruik niet de felbegeerde 14 procents-bijtellingcategorie te bereiken, vanwege de strengere normen die sinds enkele maanden gelden. Daardoor viel het prijzige model in de 20 procents-categorie. Citroën heeft mede om die reden wat gesleuteld aan het motormanagement, waardoor het theoretische verbruik daalde van 3,8 naar 3,6 liter per 100 kilometer. Nu valt ie wel in de lagere categorie. En tot 1 januari 2014 is hij voor de particuliere koper wegenbelastingvrij. Ook de aanschafprijs is verlaagd.

Citroën DS5 Hybrid4 Sport Chic

Motor:

HDi 160 viercilinder diesel 163 pk, plus 37 pk elektrische motor

Elektronisch bediende zesversnellingsbak

Standaard uitgevoerd met onder meer 17 inch lichtmetalen velgen, ABS, ESP, zes airbags, navigatie, achteruitrijcamera, klimaatregeling met twee zones, drie panoramadaken, openen en sluiten zonder sleutel, head-up display, Xenonverlichting, parkeersensoren, lederen bekleding, verwarmde voorstoelen.

Prijs:

47.540 euro

Prijs vanaf:

40.840 euro

Gereden

undefined

Meer over