Sevenstern wint machtsstrijd bij busbedrijf VSN

Topman Frans Sevenstern heeft de macht gegrepen bij streekbusbedrijf VSN, dat deze week de naam veranderde in Connexxion. De tweede man, financieel-directeur Jan van de Ochtend (51), verlaat in het najaar het bedrijf....

Van den Ochtend was niet erg geliefd bij het busbedrijf. Hij stond bekend als een kille cijferaar. Bij zijn aantreden werd hem al verweten uitsluitend op macht uit te zijn. Volgens busdirecteuren had hij totaal geen verstand van vervoer. Ze hadden een grondige hekel aan hem.

Van den Ochtend leidde het afgelopen jaar samen met Sevenstern de reorganisatie bij het busbedrijf. Ruim twaalfhonderd werknemers moesten het bedrijf verlaten. In dezelfde tijd verhoogden beide topmannen hun eigen salaris met 20 procent.

Afgelopen december haalde het tweetal de bezem door de rest van de top van het bedrijf, wat de directeuren N. van Trigt en P. Schretlen hun baan kostte. Volgens ingewijden is het nu de beurt aan Van den Ochtend. Na zijn vertrek heeft Frans Sevenstern, de bourgondische ex-directeur van NedCar het rijk alleen.

Volgens president-commissaris A. Walravens heeft Van den Ochtend de eer aan zichzelf gehouden. 'Het was misschien toch niet de functie die hij had gedacht', zegt hij.

Walravens ontkent dat Van den Ochtend een gouden handruk krijgt, hetgeen in het verleden nog wel eens voorkwam bij het busbedrijf. Zo kreeg de vroegere bestuursvoorzitter C. Nyqvist na zijn ontslag in 1995 enkele miljoenen guldens mee. 'We hebben geleerd van het verleden en hebben het nu fatsoenlijk geregeld',aldus Walravens. Hij zegt niet direct op zoek te gaan naar een nieuwe financiële topman. 'We kunnen het tijdelijk wel opvangen.'

Sevenstern blijft als enige over aan de top. Hij trad op voorspraak van Annemarie Jorritsma, de toenmalige minister van Verkeer, aan bij Connexxion dat volledig in handen van de staat is. Sevenstern deed wat zijn voorgangers halsstarrig weigerden. Hij splitste het busbedrijf op in drie delen en verkocht het noordelijke deel aan de Britse concurent Arriva. Over de verkoop van de zuidelijke busbedrijven Hermes en BBA is Connexxion nog in onderhandeling met het Franse concern CGEA, de moeder van onder meer Lovers Rail.

De opsplitsing van het streekbusbedrijf geschiedde op last van minister Jorritsma. Zij wilde concurrentie in het streekvervoer invoeren en dat kon niet zolang VSN, dat toen 98 procent van de markt in handen had, zo groot zou blijven. Connexxion verzorgt nu nog ongeveer 60 procent van het streekvervoer in Nederland. Het is een samensmelting van de vroegere busbedrijven NZH, ZWN, Midnet en Oostned.

Meer over