Sevenstern weet niets meer te doen bij NedCar

NedCar is klaar. Na drie jaar ploeteren en drie miljard gulden investeren zal de fabriek dit jaar naast de nieuwe Mitsubishi Carisma ook een nieuwe Volvo produceren....

Betekent dat dat bestuursvoorzitter Frans Sevenstern diep aan het nadenken is over de toekomst van NedCar? Dat hij nieuwe uitdagingen voor het bedrijf zoekt?

Nee. Sevenstern worstelt met zijn eigen toekomst. 'Persoonlijk vind ik dat ik iets heb afgerond en dat ik nu moet nadenken over wat dit voor de toekomst van Sevenstern zelf betekent', zegt hij tegen de verslaggever van Elan. 'Ik ga er vanuit dat dat NedCar is.'

Maar de dromen gaan over een toekomst zonder NedCar. Een sabbatical year, dat lijkt hem wel wat. 'Ik zou zo'n periode benutten door me intensief op mijn schilderen te werpen. Nu maak ik een schilderij per jaar. Achteraf ben ik daar altijd ontevreden over.' En als dat niets wordt? 'Als ik dan toch nog een andere klus zou moeten klaren, dan zou ik het liefst hierna een beursgenoteerde onderneming runnen. Of beter nog, een bedrijf naar de beurs brengen. Dat lijkt me heel spannend.'

Aanzienlijk enerverender dan wat NedCar staat te wachten. Sevenstern: 'Nu breekt er een fase aan van produceren, produceren en nog eens produceren. Daar heb je veel meer typische bedrijfsleiders voor nodig. Mensen die de dagelijkse gang van zaken in dit costcenter runnen en daar ook een uitdaging in zien. Een brede raad van bestuur die zich vooral met strategische zaken moet bezighouden, lijkt dan wat overbodig.'

Niet alleen Sevenstern kan gaan schilderen, maar wat hem betreft ook zijn mede-bestuurders, de Volvo-man Germundsson en de Mitsubishi-man Takehara. De eerste hield zich bezig met de kwaliteitszorg in de fabriek, en de Japanner met het de produktie zelf. Maar volgens Sevenstern zijn ze praktisch klaar met hun taak. Wat NedCar nu nog nodig heeft is een directeur met een raad van commissarissen, klaar.

Wie sprak daar over een schroevendraaierfabriek?

Meer over