Setperikelen

KEVIN TOMA

Een regisseur? Dat is iemand aan wie iedereen iets te vragen heeft, maar die lang niet altijd de juiste antwoorden weet. En het maken van een film? Dat is als een rit per postkoets door het Wilde Westen: eerst hoop je op een mooie reis, daarna alleen nog maar dat je ooit zult aankomen. François Truffauts film-in-een-film-film La nuit américaine zit vol met zulke aforismen over het filmvak, terwijl Truffaut de op hemzelf gebaseerde regisseur Ferrand speelt, die wanhopig probeert zijn drama Je vous présente Paméla tot een goed einde te brengen. De ene hoofdrolspeelster probeert haar geheugenprobleem met overmatig drankgebruik te beteugelen, de andere verschijnt zwanger op de set, en anders zijn het wel technische problemen, dramatische affaires achter de schermen of een lastig te dresseren katje die de opnamen bemoeilijken. Truffauts personage houdt er slapeloze nachten aan over, en bestelt stapels literatuur over door hem bewonderde regisseurs - Dreyer, Bergman, Hawks, Hitchcock - voor troost en steun. Een van de mooiste, eerlijkste liefdesverklaringen die de cinema ooit aan zichzelf gegeven heeft, en destijds bekroond met de Oscar voor beste buitenlandse film.

La nuit américaine (François Truffaut, 1973)

Arte, 20.15-22.05 uur.

Clockwise

(Christopher Morahan, 1986) Zelfs een mindere film met John Cleese is nog best te genieten. Hierin speelt hij het manisch punctuele schoolhoofd dat op weg naar een belangrijke toespraak wordt geplaagd door vele tegenslagen en uiteindelijk te laat dreigt te komen. Een nachtmerrie die helaas nogal braaf in beeld is gebracht, maar Cleese is fantastisch als de gezagvoerder die onder de steeds hogere tijdsdruk steeds meer fatsoensteugels laat vieren. Ook met de geweldige Alison Steadman. RTL4, 12.05-14.05 uur.

Taxi

(Gérard Pirès, 1998) De zonnigheid en warme kleuren van Marseille passen prima bij het gemoedelijke actie-avontuur dat Taxi wil zijn. Een combinatie van realisme en stripverhaal, dat was wat schrijver-producer Luc Besson en de door hem uit de vergetelheid opgeviste regisseur Gérard Pirès voor ogen stond. Het verhaal, over een knullige politieagent die met een door snelheid geobsedeerde taxichauffeur tegen een bende Duitse bankovervallers opbokst, is geen moment serieus te nemen. Zowel de boeven als de politieagenten zijn zo uit een tekenfilm gestapt; de tientallen auto's die in de film tot schroot worden gescheurd, lijken wel speelgoed. Dat de plot van de gemiddelde strip beter in elkaar steekt en dat bijrol-acteurs als Marion Cotillard nauwelijks iets te doen hebben, maakt weinig uit. Hoofdrolspeler Sami Naceri en Frédéric Diefenthal hebben het duidelijk fijn samen en de cartooneske actiescènes zitten vol vaart.

RTL 7, 20.30-22.15 uur.

Pride & Prejudice

(Joe Wright, 2005) Bijna letterlijke verfilming van de Jane Austen-klassieker. Hoewel, letterlijk: hoofdrolspeelster Keira Knightley lijkt soms op het punt te staan haar geliefde te kussen. Iets waar de personages bij Austen niet eens aan denken. De jonge Engelse cineast Joe Wright raakt ermee aan de fijnzinnige ambivalentie van Austens stijl: in haar wereld bestaan nostalgie en een heel voorzichtig verlangen naar verandering naast elkaar. Leuk om te kijken naast Wrights nieuwste en veel ongewonere literatuur-update Anna Karenina, die nu in de bioscopen draait.

RTL 8, 20.30-23.05 uur.

undefined

Meer over