Selexyz en De Slegte verder als Polare

VAN ONZE VERSLAGGEVER JOHN SCHOORL

AMSTERDAM - Het klinkt als een vereniging die strijdt voor behoud van de ijsbeer of als een Italiaanse evergreen, losjes neergezet door Dean Martin. Polare. In het echt gaat het om de nieuwe naam van een landelijke boekenketen, voortgekomen uit de fusie tussen De Slegte en Selexyz.

Op de 36 vestigingen, waarvan 28 in Nederland en 8 in België, komt het op de gevels te staan, met het nieuwe logo: een blauw geschetste vuurbal of cirkelzaag met een gat erin. Het was beetje voor beetje al naar buiten gekomen, via gewroet in het merkenregister. Dat kwam de nieuwe eigenaar van de keten, investeringsmaatschappij ProCures, slecht uit. Komende donderdag wilde het bedrijf zelf het glanzend nieuwe boekwinkelconcept lanceren, én de naam. Met een webwinkel en een app, met nieuwe en tweedehands boeken en de voordeeltjes die voorheen bij De Slegte waren te halen.

ProCures wil met Polare een eeuwig flikkerende ster aan het boekenfirmament worden, zo lijkt het. De naam is namelijk ontleend aan Stella Polare, ook wel bekend als de poolster, de oervorm van de navigatie, de tomtom van gisteren. Polare is bedacht door het bureau Tomorrow Design en was het resultaat 'van heel lang praten'.

In publicaties verantwoordt ProCures-topman Paul Dumas de naam met de mededeling dat het niet zozeer om boeken gaat 'maar om mensen en hun dromen'. 'We willen een gids zijn naar de verbeelding, de wereld achter het boek ontsluiten.' Bijkomend voordeel zou ook nog zijn dat Polare in het Zweeds 'vriend' betekent.

In reacties op de naam, zoals op Twitter, klinkt geen gejuich door. Ook daar komen ijsberen voorbij, liedjes en zelfs de gelijkenis met het logo van het Utrecht Medisch Centrum. Dumas liet nog wel optekenen dat hij de consument niet wil overdonderen met de naam. In sommige gevallen, zoals in de beroemde boekenwinkel in Rotterdam, komt op de etalage 'voorheen Donner + De Slegte' te staan.

undefined

Meer over