School als dumpplaats voor fruitoverschot

J. Atsma, CDA-Kamerlid, stelt voor om het fruit eten op scholen te subsidiëren (de Volkskrant, 16 december). Reden: 'De Nederlandse jeugd eet slechts 75 gram fruit per dag, in plaats van de aanbevolen 200 gram.' En hij stelt dat 'ouders kennelijk niet meer in staat zijn hun kinderen gezond te...

De primaire taak van de leerkracht is gericht op de schoolprestaties. Daarnaast neemt opvoeding ook een plek in, maar daar zijn grenzen aan. De vraag rijst waar die grens moet liggen. In de praktijk waarderen ouders het vaak niet als leerkachten zich bemoeien met de opvoeding.

Atsma vindt ook dat het via de school 'een handige manier is om het fruitoverschot weg te werken'. De scholen als dumpplaats voor fruit, zoals dit al gebeurt met gebruikte computers van de overheid.

Ik kan niet nalaten om een recent voorval op onze basisschool te vertellen. Tijdens de pauze hapte een meisje in een lekkere sappige peer. Na twee happen liep zij naar de leerkracht en zei de peer weg te willen gooien. De collega zei dat ze de héle peer op moest eten. Na nog eens twee happen maakte ze aanstalten om naar de prullenbak te lopen. De leerkracht sprak haar daarop vermanend toe. De leerkracht kreeg een aantal verontwaardigde blikken van de leerlingen. Een jongen bemoeide zich met het geval en zei tegen het meisje: 'Dat je dat pikt van de meester, bel je moeder maar op.' Meisje: 'M'n beltegoed is op.'

Meer over