Schiphol tuigt vliegveld Lelystad op

Een vernieuwd Lelystad Airport, de toekomstige derde luchthaven van Nederland, is vanaf 2028 winstgevend. Eigenaar Schiphol gaat 90 miljoen euro in het vliegveld investeren en verwacht een positieve exploitatie als er jaarlijks
16 duizend vluchten vanaf Lelystad Airport vertrekken of aankomen.

AMSTERDAM - Over vier jaar moeten de eerste commerciële vakantievluchten op Lelystad een feit zijn, zo schrijft de Schiphol Group in het dinsdag verschenen ondernemingsplan voor Lelystad Airport. Tot dat moment wil Schiphol 58 miljoen euro in een vernieuwd vliegveld steken en moet ook de overheid fors investeren in infrastructuur.

Schiphol wil Lelystad optuigen omdat de nationale luchthaven op termijn 'vol' dreigt te raken. Operationeel directeur Ad Rutten van Schiphol erkent niettemin dat het 'juridisch lastig' wordt vliegtuigmaatschappijen die nu Schiphol als thuishaven gebruiken te verleiden hun activiteiten naar Flevoland te verplaatsen.

Het ondernemingsplan is door het provinciebestuur van Flevoland met instemming ontvangen. Over het optuigen van Lelystad Airport wordt al sinds 2008 gesproken en er is nu eindelijk 'zicht op realisering', vindt gedeputeerde Jaap Lodders (VVD, Verkeer en Vervoer). Hij verwacht dat het de regio veel banen oplevert. 'We rekenen op 800 banen per miljoen passagiers.'

Het is de bedoeling dat Lelystad zich toelegt op vakantievluchten. Volgens Schiphol blijkt uit marktonderzoek dat reizigers voldoende interesse hebben, ook al verhinderen wettelijke bepalingen vluchten in de vroege uren. In vakantievluchten gespecialiseerde maatschappijen hebben tot dusverre steeds laten weten weinig te zien in Lelystad als thuisbasis.

Het ontwikkelen van Lelystad Airport tot een serieuze luchthaven vloeit voort uit het Aldersakkoord uit 2008, vernoemd naar oud-minister Hans Alders die met alle partijen over de toekomst van Schiphol praat. Zes jaar geleden werd er nog van uitgegaan dat Schiphol in 2020 het maximum aan toegestane vliegbewegingen (starts en landingen) van 510 duizend gaat bereiken. Inmiddels denkt Schiphol dat het aantal vliegbewegingen minder snel groeit dan voorzien.

Maar het luchtverkeer zal blijven groeien, verwachten Schiphol en luchtvaarteconomen, en daarom is het noodzakelijk de plannen met Lelystad door te zetten. Op termijn moet die luchthaven een capaciteit hebben voor 45 duizend vluchten per jaar. Schiphol kan dan zijn positie versterken. 'Door deze investering kan Schiphol een concurrerende internationale mainport in een concurrerende regio blijven', zegt Schiphol-topman Jos Nijhuis.

In het ondernemingsplan staat dat de groei van het luchtverkeer moeilijk is in te schatten. Daarom zijn er drie scenario's uitgewerkt waarbij in alle gevallen van een gefaseerde opbouw van Lelystad tot volwaardige luchthaven is gekozen. Schiphol verwacht dat de investeringen en aanloopverliezen rond 2035 zijn terugverdiend.

Lage ticketprijzen

Lelystad krijgt een startbaan van 2.400 meter zodat niet alleen vluchten binnen Europa mogelijk zijn, maar ook naar populaire vakantiebestemmingen net daarbuiten. Tot 2018 moet fors worden geïnvesteerd in een nieuwe terminal, taxibanen, onderhoudsgebouwen en parkeervoorzieningen.

Marktverkenningen wijzen uit dat Lelystad Airport met lage ticketprijzen veel potentieel heeft. Reizigers uit de Randstad die nu vanaf Schiphol reizen, zullen Lelystad dan niet mijden, staat in het ondernemingsplan. Bovendien heeft het Rijk toegezegd 50 miljoen euro te willen investeren in een betere bereikbaarheid van de luchthaven.

Eerste opgave is luchtvaartmaatschappijen naar de oostelijke Flevopolder te lokken. Dat moet met 'financiële prikkels, adequate faciliteiten en lage havengelden' gebeuren. In het ondernemingsplan staat dat de afgelopen jaren veel gesprekken zijn gevoerd met maatschappijen als Transavia, Corendon, ArkeFly, Ryanair en easyJet. Die hebben 'geen concreet commitment' afgegeven.

Het optuigen van Lelystad Airport is nog geen gelopen race. De Tweede Kamer bespreekt in juni het ondernemingsplan. Staatssecretaris Wilma Mansveld (Luchtvaart) heeft de Kamer nog onlangs laten weten dat er ruimte moet worden gemaakt op Schiphol. Tot dusverre steunt de Kamer haar aanpak maar de twijfel neemt toe. Regionale luchthavens als Eelde en Maastricht kunnen alleen dankzij forse overheidssteun overleven en daarnaast zijn er plannen om Twente Airport verder te ontwikkelen.

undefined

Meer over