Schiphol gaat over op stekkertaxi's

SCHIPHOL - Het wordt stil op een van de lucratiefste taxistandplaatsen van Nederland. Meer dan honderd elektrische sportwagens van het merk Tesla staan aan het eind van het jaar ter beschikking van passagiers die op Schiphol een taxi willen nemen. De volledig elektrische auto heeft een bereik van 500 kilometer.


De komst van de luxe ecobolide die elektrisch rijden sexy heeft gemaakt, betekent een metamorfose voor de luchthaven, die afgelopen jaar bijna 53 miljoen reizigers verwerkte. Op deze woensdagmiddag in april is er namelijk nog geen elektrische taxi te bespeuren in de zacht snorrende vloot voor de aankomsthal.


De taxicoördinator die een oogje in het zeil houdt, heeft er de hele dag niet een gezien. Chauffeurs, gevraagd naar een elektrische taxi, kijken of ze water zien branden.


Bij de aanbesteding van het taxivervoer heeft Schiphol de groenste aanbieders eruit gevist. 'Naast het aanbieden van kwalitatief en kwantitatief hoogwaardig taxivervoer was ook de duurzaamheidsambitie op het gebied van luchtkwaliteit en CO2-uitstoot een belangrijke eis', zegt Schiphol in een verklaring.


De taxibedrijven Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN), Willemsen-De Koning en BBF Schipholtaxi hebben de concessie in de wacht gesleept en verzorgen vanaf 1 juni het vervoer. BBF komt in de plaats van Connexxion.


Met de komst van de stekkertaxi is de diesel nog niet helemaal verjaagd op Schiphol. Meer dan honderd - hoeveel precies is nog niet helemaal duidelijk - Tesla's zijn niet voldoende voor al het taxivervoer van Schiphol. De bedrijven zullen ook nog andere auto's moeten inzetten. De drie concessiehouders waarborgen dat er 24 uur per etmaal taxi's klaarstaan. Op drukke tijden springen andere taxi's bij. Die moeten aangesloten zijn bij de Stichting Taxi Centrale en voldoen aan een aantal eisen (betrouwbaar, netjes, bonnetje geven). Daar valt het bezit van een batterij niet onder.

Meer over