Schilderswijk als exotisch vakantieoord

Sommige ambtenaren vielen inderdaad van hun stoel, en ook bij de journalisten heeft directeur D. Baboeram van het consultantsbureau Amrit de lachers op zijn hand....

Van onze verslaggever

Stieven Ramdharie

DEN HAAG

Baboeram, die wordt gesteund door de Europese Unie en de gemeente Den Haag, is geen grappenmaker. Gebrek aan realiteitszin heeft hij ook niet. De Haagse Schilderswijk heeft, evenals de buurt Transvaal, prachtige exotische plekken en die kunnen best de concurrentie aan met de Antillen. Of de Turkse Rivièra.

Volgend jaar lente kan de toerist uit Appelschaa dus heerlijk flaneren langs het lokale Turkse badhuis, de moskee en het Chinese Culturele Centrum, waar zal worden gekookt. En wie in buitenlandse klederdracht op de foto wil, kan bij de Turkse fotograaf terecht. Sfeer genoeg.

Baboeram: 'Waarom ook niet? Natuurlijk, sommige straten zien er nu niet uit. Zeker op een marktdag. Maar met de nodige investeringen kan er een goed toeristisch product worden neergezet.'

Een half miljoen gulden hebben Brussel en het Haagse college van B en W ervoor over om het opmerkelijke plan, dat donderdag werd gepresenteerd, van de grond te krijgen. City Mondial wordt uitgevoerd in het kader van het LIA-programma van de Europese Commissie, onder meer bedoeld om probleemwijken te revitaliseren. Amrit ontwikkelde vervolgens het plan, dat moet uitgroeien tot de elfde toeristische attractie van Den Haag.

Massa's toeristen trekkend door de troosteloze stadsvernieuwingsbuurt Schilderswijk? 'Hier waren onlangs Fransen op bezoek', vertelt directeur P. Zoutendijk van de Stichting Stabij, die startende ondernemers helpt. 'Ze waren verbaasd dat we deze wijk een achterstandsbuurt noemden. De Schilderswijk is flink veranderd.'

Behalve een grote multiculturele beurs in het Congresgebouw kent het project ook nog een jaarlijks lichtjesfestival, geïnspireerd door een hindoestaans feest waar gelovigen met lichtjes en fakkels een godin vereren.

Maar de kern van City Mondial moeten twee toeristische wandelroutes worden langs restaurants, musea, winkels en culturele voorzieningen. Zo'n 90 duizend van de 441 duizend Hagenaars zijn nu allochtoon, dus de stad kent vele multiculturele aanwinsten. Zoutendijk: 'Ik ben in Tunesië geweest en daar kon je lekkere inheemse koekjes kopen. Dat kun je de mensen hier, in een soortgelijke sfeer, toch ook aanbieden?'

In het kader van City Mondial zullen straks de vele pleinen door architecten worden heringericht. Zo is het niet ondenkbaar dat ze versierd worden met palmen. Of met een houten huis uit Suriname. Zelfs de Stichting Promotie Den Haag is enthousiast. Manager W. de Jong: 'Er zijn gesprekken geweest met wat touringcarbedrijven en die zagen er wel wat in. Er is duidelijk behoefte aan zo'n project.'

Baboeram beseft dat heel wat winkels nu 'kwalitatief onvoldoende' zijn om tot trekpleister gebombardeerd te worden. Maar daar kan aan gewerkt worden. Hij is al gaan praten met allochtone ondernemers, waar hij heel wat verbaasde gezichten trof. 'Die ondernemer is nu niet ingesteld op toeristen. Zijn instelling en houding moeten dus veranderen. Velen zijn nu ook afwachtend. Ze moeten eerst nog zien of dit project van de grond komt.'

Zo'n vijftienduizend bezoekers per jaar moeten de City Mondial-routes gaan trekken. Baboeram weet dat er voortdurend opgebokst zal moeten worden tegen het negatieve imago dat aan een buurt als de Schilderswijk blijft kleven. Laatst was hier toch die grote brand in een Turkse woning?

'Beeldvorming is niet statisch, dat kan veranderen. Er zijn genoeg voorbeelden van buurten, zoals de Zeedijk in Amsterdam, die ingrijpend zijn veranderd.'

Meer over