'Schilderij komt niet in de directiekamer'

Vierhonderd kunstwerken uit het depot van het Van Abbemuseum zijn straks wellicht te bezichtigen bij bedrijven. Commerciële bruikleen moet het museum financieel zelfstandiger maken. Goed idee? Vijf vragen over Commerciële verhuur van kunst

EVA OUDE ELFERINK

Is het ongebruikelijk dat een museum werken commercieel verhuurt?

Ja, eigenlijk wel. Het komt geregeld voor dat musea kunstwerken beschikbaar stellen aan andere musea. Vaak gebeurt dit gratis, maar soms ook tegen een financiële vergoeding. Hoe hoog een dergelijke vergoeding is, is afhankelijk van het aantal en het belang van de werken die in bruikleen worden gesteld. 'Als het om bijna een complete collectie gaat, heb je het over aardige bedragen', aldus Siebe Weide, directeur van de Nederlandse Museumvereniging. In het voornemen van het Eindhovense Van Abbemuseum ziet Weide een interessant verdienmodel.

Waarom wil het Van Abbemuseum werken aan bedrijven gaan verhuren?

Het is een van de maatregelen uit het nieuwe beleidsplan van het gemeentemuseum om meer eigen inkomsten te genereren. Momenteel ontvangt het Van Abbemuseum jaarlijks 4,7 miljoen aan gemeentelijke subsidie, daar komt in de toekomst mogelijk verandering in. 'Met oog op aangekondigde bezuinigingen, moeten wij al het gereedschap gebruiken dat wij voorhanden hebben om zelf meer winst te maken', aldus de directeur van het Van Abbemuseum, Charles Esche. Over vijf jaar hoopt de museumdirectie ruim 2,1 miljoen te besparen op de huidige begroting. De commerciële verhuur van vierhonderd werken uit het depot, moet daaraan bijdragen.

Om wat voor kunstwerken gaat het?

Het gaat om tekeningen, schilderijen, maar ook sculpturen die in het depot staan. Niet de topstukken uit de collectie, benadrukt Esche. Velen staan al jaren opgeslagen. Esche: 'Het zijn over het algemeen werken van minder bekende kunstenaars. Een bedrijf kan niet zomaar een Picasso huren.' Al sluit de museumdirecteur ook die optie niet geheel uit. 'Ik houd niet van veel regeltjes, maar die keuze ligt niet voor de hand. De kosten die een bedrijf dan aan verzekeringen en bewaking moet betalen, zijn enorm.'

Waar komen de werken terecht?

Bedrijven, instituten en kennisinstellingen in en rondom Eindhoven zouden volgens de plannen een of meerdere kunstwerken in bruikleen mogen nemen. Maar dan is het niet de bedoeling dat de werken in de directiekamer verdwijnen. De kunst moet nog altijd te bezichtigen zijn voor het publiek. Esche: 'Dus niet boven het bureau van de directeur, maar in de hal waar iedereen het kan zien. Desnoods op afspraak.'

Lopen de kunstwerken in dergelijke publieke of semi-publieke ruimten geen grote kans op schade?

De omstandigheden in bedrijven en openbare ruimten zijn lang niet altijd te vergelijken met die in een museum. Een slecht afgestelde luchtvochtigheid of overmatig licht kan behoorlijk wat schade toebrengen aan met name kwetsbare schilderijen. Bedrijven en instellingen die werk van het Van Abbemuseum willen huren, moeten daarom wel aan de juiste condities voldoen. Om te voorkomen dat schilderijen, foto's of tekeningen worden aangeraakt, zullen deze achter glas worden opgehangen. Esche: 'Of heel hoog, waar niemand bij kan.'

undefined

Meer over