Sceptisch, open en blij in een cabrio

Cabriorijders beschrijven het rijden met open dak vaak in lyrische clichés. Blik was sceptisch, maar probeerde er twee. Is er inmiddels geloof in het cabriogevoel?

Bart Koetsenruijter
De Citroën DS3 Beeld
De Citroën DS3Beeld

Afkerig van het door liefhebbers gebezigde 'gevoel van vrijheid' dat rijden in een cabrio zou geven, vond Blik een open auto altijd een beetje overdreven. In een land waar het altijd regent, bovendien. Maar intussen kun je er ook deze zomer niet omheen. En nu het mooie weer maar voortduurt, vermanden we ons en probeerden twee cabrio's.

Wijd open deur: de Citroën DS was en is een prachtige auto. Toch was er nog een mooiere: de décapotable, de cabriolet. Als je hem ziet, is-ie niet meer en minder dan een DS waarvan dak en ramen (met uitzondering van de voorruit) zijn afgezaagd, maar net als met veel andere merken en modellen oogt de cabrioletversie fraaier, nog stijlvoller, lekkerder, uitnodigender. Die DS viert dit jaar zijn 60ste verjaardag, reden voor Citroën om van hun nieuwe DS-modellen een limited edition '1955' uit te brengen. Zo ook van de DS3 cabrio, die in helemaal niets lijkt op zijn oudste voorvader. Al was het maar omdat het geen ware cabrio is. In het design is er vooral inspiratie opgedaan bij een andere illustere voorganger: de Eend, waarvan je het dak zo fijn, maar moeilijk, kon oprollen. Bij de DS3 gaat dat volautomatisch, tot en met de achterruit die wegzinkt, maar net als bij de Eend (en ook bijvoorbeeld de huidige Fiat 500) blijven de dakzijstijlen staan. Puristen noemen dit geen cabrio. Wij waren er rijk mee, ook al is met geheel geopend dak op de snelweg een conversatie tussen de achter- en voorbank lastig. En laat dames altijd voorin zitten; dat is aanzienlijk profijtelijker voor hun haar - en voor hun benen, want veel ruimte is er niet tussen achterbank en voorstoelen.

Doordat alleen het dak openschuift, behoudt de cabrioversie altijd de kenmerkende belijning van de DS3, met die fraaie haaienvin tussen voor- en achterraam. Eigenwijs is verder dat het geopende dak op de hoedenplank en deels eronder terechtkomt, wat het zicht naar achteren belemmert en wat een brievenbusachtige ingang van de bagageruimte tot gevolg heeft. De DS3 Cabrio is (verder) een verrukkelijk autootje met alle luxe die we van de DS gewend zijn. En zo'n dak eraf: het was heerlijk toen we hartje zomer drie kwartier in een lange file op de A2 stonden. En het was ook heerlijk toen de file voorbij was. Je zit gewoon iets minder ín de auto.

null Beeld De Volkskrant
Beeld De Volkskrant

Cascada

Wel een echte cabrio, en meer dan anderhalf keer zo duur (en zwaar), is de Cascada, door Opel in 2013 in productie genomen toen de Duitsers de stekker uit de Astra Twintop trokken. Opel en cabrio, dat wringt ergens, zou je zeggen. Opel-rijders zijn niet geïnteresseerd in het uiterlijk vertoon van een cabrio. En cabriorijders zijn niet geïnteresseerd in een merk dat alles uitstraalt wat een cabrio niet is. Als dit vooroordeel al waar is, wordt het tijd het te slechten, want de Cascada is mooi en rijdt als het paard van Beatrix langs het Scheveningse strand: wat een soevereine en koninklijke cruiser. Hoewel hij nog wel op het onderstel staat van de Astra, doet de Cascada in niets aan die traditionele Opel denken. Hij ademt luxe, hij rijdt luxe en we durven te wedden dat als je het embleem weghaalt, menigeen denkt dat het een Mercedes is: mooie, klassieke lijnen en een hoge maar niet te hoge kont. Gezien het forse gewicht is de krachtigere motor en dus duurdere uitvoering geen overbodige luxe en dan nog spuit hij bij het stoplicht niet weg. Maar daarom noemden we hem al een cruiser. En als je, eenmaal over de grens, van 100 naar 160 gaat, blaast hij wel degelijk zijn partij mee tussen de linkerbaanmonsters.

Met de Cascada wil Opel méér dan de Golf cabrio beconcurreren, de Audi A5 misschien wel. Te hoog gegrepen? Feit is dat behalve aan de excellente rijkwaliteit aan veel andere luxe is gedacht. De achterpassagiers zitten vorstelijk, het stoffen dak ('softtop') is voorzien van geluidswerend en klimaatbestendig materiaal, waardoor je dicht rijdend inderdaad nauwelijks in de gaten hebt dat je in een cabrio zit. Maar wie in 2015 de overweldigende hoeveelheid knoppen op het middenconsole, alsmede de archaïsche bediening van de navigatie beschouwt, vraagt zich af: hallo, waar is het intuïtief bedienbare touchscreen?

Blauwe lucht

Het zijn bedenkingen die verdwijnen zodra je de wonderhendel beroert en ramen, spijlen en dak in 17 seconden verdwijnen. Wie kijkt er nog naar het console als boven en rond om je de blauwe lucht wenkt? En is dat dan lekkerder dan wanneer níét alles verdwijnt, zoals bij de DS3? Vergelijk het met een duik in zee op een bloedhete dag. Dan kun je je zwembroek aanhouden, maar zonder is net even lekkerder.

Blik gelooft nog altijd niet in de clichés die cabriorijders in gezelschap ten beste geven, maar sinds kort wel in het gevoel dat zij proberen te beschrijven.

Veiligheid
Als je over de kop slaat, kun je waarschijnlijk beter in een dichte dan in een open auto zitten. Verder is die laatste tegenwoordig net zo veilig als de eerste. De carrosserie is aangepast om, zonder kooi, de benodigde extra stijfheid te verkrijgen en bij crashtests scoren ze vergelijkbare resultaten als hun open broeders. Zo zijn de A-stijlen die de voorruit dragen van de Opel Cascada gemaakt van extra gehard staal. En als de auto kantelt, komen er pilaren achter de achterbank tevoorschijn die de passagiers daar beschermen. Citroën heeft ten behoeve van de veiligheid extra verstevigde flanken en kofferbak.

Gereden Opel Cascada Cosmo
Prijs €46.115 (vanafprijs euro 35.395)
Verder Motor 1.6 turbo (6 versnellingen, handgeschakeld); vermogen 200 pk (147kW); topsnelheid 235 km/u; gewicht 1.633 kg; energielabel C Opmerkelijk Dak open en dicht tot 50 km/u: 17 sec.

Gereden Citroën DS3 Cabrio Limited Edition 1955
Prijs €27.440 (vanafprijs euro 20.140)
Verder Motor 1.2 turbo (5 versnellingen, handgeschakeld); vermogen 110 pk (81kW); topsnelheid 190 km/u; gewicht 1.065 kg; energielabel A Opmerkelijk Dak open en dicht tot 120 km/u: 16 sec.

Meer over