Sanoma/SBS-topman: 'Een DWDD voor vrouwen, dát zou ik nou graag willen'

Sanoma, dat net 19 tijdschriften de deur uit deed, gaat zich voortaan vooral richten op vrouwen. 'Alleen door te focussen, kunnen we groeien', verzekert Peter de Mönnink, sinds begin dit jaar topman van het mediabedrijf.' Met bekende tijdschriften (Viva, Libelle, LINDA), sites (Vrouw-online) en een tv-zender (Net 5) moeten op termijn alle 6.6 miljoen Nederlandse vrouwen bereikt kunnen worden; 'zodat adverteerders niet langer hoeven te twijfelen waar ze hun geld besteden'. Voor de zender heeft hij ook vast een 'topidee': 'Een DWDD voor vrouwen, dát zou ik nou graag willen'.

Een DWDD voor vrouwen, daarvoor pleit Sanoma-topman Peter de Mönnink. Beeld ANP
Een DWDD voor vrouwen, daarvoor pleit Sanoma-topman Peter de Mönnink.Beeld ANP

'En op zaterdagen zoiets als de Beau Monde Awards? Met glamour en veel sterren, waarom niet? Maar ja, ik ben geen tv-maker hè', zegt De Mönnink tijdens het Sanoma-festival Media Matters, dezer dagen voor personeel en relaties van de uitgever in Hoofddorp. Toch ontstaan er steeds meer kruisbestuivingen tussen de uitgever en het drie jaar geleden overgenomen SBS. Dit najaar volgen een autoprogramma (Big Boys, van de makers van Autoweek) en een tv-show rond VT Wonen. Later misschien meer. Over Libelle TV wordt nog gesproken. 'Dat zou dan gaan om dag-tv, en daarvan zijn we nog niet zeker of we dat moeten doen. Het vereist een heftige investering en je moet het wel volhouden. Wie weet.'

'Het gaat gewoon prima'
Met de verhoudingen tussen uitgever Sanoma en tv-bedrijf SBS gaat het, na een uitermate slechte start, uitstekend. De Mönnink benadrukt het meerdere keren tijdens zijn speech voor personeel en relaties. 'Er is niks mis mee, het gaat gewoon prima', zei hij gisteren. Zijn contacten met 'John' zijn prima; de topman benadrukt dat door een fragment te tonen van RTL Late Night, waarin de andere eigenaar van de SBS-zenders, Talpa-baas John de Mol, zich lovend uitlaat over De Mönnink. 'Een man die het begrijpt', zei De Mol tegen Humberto Tan. 'Slimme man', concludeert De Mönnink na het fragment tegen zijn gehoor. Dat het echt goed gaat, blijkt ook wel uit zijn voornemen om zijn bedrijf steeds vaker 'Sanoma-SBS' te noemen.

Meer regio op Nu.nl
Tijdens het festival Media Matters worden mediarelaties en de ruim 2000 werknemers van Sanoma en SBS bijgepraat over de interne en externe ontwikkelingen op het gebied van media. Zo spreekt De Mönnink dus openhartig over het snijden in het grote tijdschriftenaanbod - waarvan de mannenbladen nog altijd te koop staan, de makers van Nu.nl bespreken hun ambities rond Google Glass, smartwatches en het aanbieden van steeds meer regionaal nieuws, maar ook de verantwoordelijken voor tv-zender SBS6 staan in de zaaltjes. Ze onthullen de nieuwe plannen voor het komend tv-seizoen en worden daarbij steeds zelfverzekerder.

Vooral de vrouwenbladen zijn belangrijk voor het nieuwe Sanoma. Beeld ANP
Vooral de vrouwenbladen zijn belangrijk voor het nieuwe Sanoma.Beeld ANP
Peter de Mönnink Beeld Sanoma
Peter de MönninkBeeld Sanoma
null Beeld anp
Beeld anp

Succesprogramma's
'Eindelijk hebben we succesvolle programma's die terugkeren', vertelt Lisette Heemskerk bijvoorbeeld, wijzend op nieuwe seizoenen van Dokter Tinus, Celblok H, maar ook op het doorlopende Utopia. Heemskerk is de belichaming van de SBS-Sanoma-fusie, want na jaren voor de Sanoma-bladen te hebben gewerkt is ze nu hoofd marketing en communicatie bij SBS. 'Wij moesten elk jaar opnieuw beginnen met nieuwe programma's, omdat veel shows het niet goed deden. Dat betekende voor onze afdeling ook steeds weer opnieuw beginnen met grote promotiecampagnes', legt ze uit.

Heemskerk geeft vast een voorproefje van het nieuwe najaarsseizoen van SBS6, de familiezender van het concern dat het de afgelopen jaren zo moeilijk had. 'We willen de zaterdagavond weer terugpakken met familie-amusement, dat past gewoon heel goed bij 6.' De zender doet dat met de terugkeer van de Surpriseshow, maar ook met grote nieuwe shows als Beat it (met Jan Smit en Gerard Joling), The Ultimate Entertainer en weer een nieuw seizoen van Het Beste Idee van Nederland. Nieuw zijn Patty gaat trouwen, Leer mij vrouwen kennen (met Veldhuis en Kemper) en het van RTL4 overgenomen Bonje met de buren (ook met Patty Brard).

Miljoenen voor promotie
Rond een aantal van deze programma's worden weer grote promotiecampagnes gelanceerd, alles om zoveel mogelijk kijkers van grote concurrent RTL4 weg te kapen. Heemskerk onthult dat een dergelijke campagne vol billboards en andere reclame-uitingen ruim vier miljoen euro kan kosten - dat was in het geval van Celblok H, eerder dit jaar. Bij de serie met Isa Hoes in de hoofdrol werkte het heel goed: met gemiddeld ruim een miljoen kijkers was het eerste seizoen een groot succes.

Minder ging het met Rechercheur Ria, erkent Heemskerk. 'De promo's gaven een verschillend beeld waardoor kijkers niet meer wisten wat ze konden verwachten, een comedy of een detective?' De serie trok te weinig kijkers. 'En later bleek ook dat de mensen er gewoon niet graag naar keken.' Heemskerk: 'Het is al met al wel heel goed dat er weer een alternatief voor RTL4 ontstaat, vooral ook voor adverteerders. Die zijn daar ook heel blij mee.'

De zenderbaas van SBS6, René Oosterman, ook aanwezig in Hoofddorp, bevestigt het positieve beeld. 'Al blijven de budgetten waar RTL mee werkt veel hoger', zegt Oosterman, die in het verleden ook al eens als zenderbaas werkzaam was voor RTL. Het aanbod aan nieuwe programma's, een stuk of twintig komend najaar, ligt daarmee ook veel lager dan dat van RTL4. Oosterman stelt dat het budget van SBS nou eenmaal is wat het is. Veel risico's worden er dan ook niet genomen. 'We hebben naast Surpise, Surprise nog een titel van vroeger in het schema voor komend najaar: Het is hier fantasties. Daarvan denken we ook dat het weer kan gaan werken. Nu met Beau van Erven Dorens als presentator.'

null Beeld SBS
Beeld SBS
null Beeld anp
Beeld anp

Utopia
Of het idee van De Mönnink - een DWDD voor vrouwen - er ooit gaat komen is vooralsnog onduidelijk. De plannen voor Net 5 zijn nog onbekend. SBS6-zendermanager Oosterman gaat vooral in op het succes van Utopia, het nieuwe wonderkind in de vooravond van de familiezender. Het succes ervan, dagelijks zeker 800.000 kijkers, is een enorme opsteker voor de zender, en voor het hele concern. Dat bevestigt ook topman Peter de Mönnink, die stelt zelfs dat de betere verstandhouding tussen alle partners in het bedrijf te danken is aan het realityprogramma uit de koker van John de Mol. Oosterman: 'Wij komen van ver en hadden vooral in de vooravond een probleem. Waar andere zenders het goed doen met vaste waarden als DWDD of het Half Acht Nieuws, presteerden wij ronduit slecht.'

Tweede seizoen?
Met Utopia is SBS6 nu heel 2014 verzekerd van een sterke vooravond. Maar wat te doen als de eerste reeks op 31 december 2014 eindigt? Volgens Oosterman wordt er nu volop overleg gevoerd over een vervolg, mogelijk zelfs op de huidige locatie met wellicht dezelfde mensen. 'Alle opties worden besproken, maar de huidige kandidaten hebben allemaal een contract getekend voor 1 jaar en dat zou dan ook allemaal moeten worden bekeken. Je kunt ze niet zomaar laten zitten', lacht Oosterman.

Volgens de programmabaas is er in ieder geval eind dit jaar één winnaar, zoals altijd de bedoeling was. Over de prijs voor de winnaar van Utopia werd tot nu toe geheimzinnig gedaan, maar Oosterman wil deze best vrijgeven: 'Wat er eind december in de kas van de bv Utopia zit, is voor de uiteindelijke winnaar.'

null Beeld anp
Beeld anp
null Beeld anp
Beeld anp
Meer over