Nieuws

Saga Ever Given nog altijd niet voorbij: verzoek tot vrijgave afgewezen

Van de circa 320 schepen die in maart vastzaten in het Suezkanaal, heeft één containerschip nog altijd niet het ruime sop kunnen kiezen. Het is de Ever Given, het containerschip dat alle ellende veroorzaakte door vast te komen zitten.

De Suez Canal Authority zou inkomsten zijn misgelopen door schepen die het kanaal tijdens de blokkade meden. Beeld EPA
De Suez Canal Authority zou inkomsten zijn misgelopen door schepen die het kanaal tijdens de blokkade meden.Beeld EPA

Twee weken terug legden de Egyptenaren het aan de ketting. Ze willen geld zien. Een verzoek om het schip vrij te laten van de Japanse eigenaren, werd dinsdag afgewezen door de Egyptische rechter.

Nadat het schip eind maart werd losgewrikt, legden de Egyptenaren het even verderop aan de ketting. De Suez Canal Authority (SCA) wil namelijk 900 miljoen dollar schadevergoeding zien. Het Egyptische staatsbedrijf dat het kanaal beheert, zegt op meerdere fronten schade te hebben geleden. De SCA heft namelijk tol op de doorvaart en zou inkomsten zijn misgelopen door schepen die het kanaal tijdens de blokkade meden. Ook heeft het vastzittende schip schade aangericht en wil de kanaalautoriteit compensatie zien voor de kosten van arbeid en materieel.

Bemanning nog aan boord

In maart verstoorde de blokkade van het Suezkanaal ruim een week de wereldeconomie. Zo’n 12 procent van de wereldhandel gaat door het kanaal. Uiteindelijk wisten baggeraars van de Nederlandse baggeraar Boskalis en dochterbedrijf Smit Salvage na een week het schip los te krijgen. Maar daarmee was de kous dus niet af voor de Ever Given. Een schikkingsaanbod van de eigenaren werd al eerder afgewezen door de Egyptenaren. Op 22 mei vindt een volgende zitting plaats. Volgens een statement van manager van het schip zijn de 25 uit India afkomstige bemanningsleden nog aan boord.

De vorige keer dat het Suezkanaal langdurig geblokkeerd raakte was in 1967. Bij het uitbreken van de Zesdaagse Oorlog tussen Israël en onder andere Egypte, blokkeerden de Egyptenaren het kanaal. De blokkade hield stand lang nadat de oorlog voorbij was, tot 1975. In die periode van acht jaar bevonden zich vijftien schepen en hun bemanning in het kanaal, wat de geschiedenis in is gegaan als de ‘Gele Vloot’ vanwege de laag woestijnzand die de schepen bedekte. Een deel van de bemanning werd op den duur geëvacueerd en vervangen door een roulerende groep bemanningsleden.

Meer over