Sacro GRA, Knocked Up, The Look of Love

Iedere dag tipt de Volkskrant de beste films op televisie.

null Beeld geen
Beeld geen

Sacro GRA (Gianfranco Rosi, 2013)
NPO 2, 22.45-0.16 uur.

Waar de Italiaanse regisseur Paolo Sorrentino in La grande bellezza (2013) de decadente elite toonde die in polonaise over de Romeinse puinhoop en pracht danst, richtte Gianfranco Rosi in hetzelfde jaar zijn camera op de minder gefortuneerde inwoners van de Italiaanse hoofdstad. Ze blijken al even excentriek als de centrumbewoners, die kleine luyden die buiten de ring wonen of werken. Ook Rosi verbeeldt het moderne bestaan als godverlaten; gekrioel voor de afgrond is het, inclusief halfnaakte, wezenloos op de bar dansende meisjes in een wegrestaurant.

De mozaïekdocumentaire, waarvoor de Italiaans-Amerikaanse Rosi twee jaar lang langs de ringweg trok, volgt een handjevol uiteenlopende figuren, onder wie de laatste aalvisser op de Tiber, een nepprins, een ambulancemedewerker, twee aftandse prostituees in een camper en een gedreven botanicus. Inventief gefilmde inkijkjes zijn het, waarbij Rosi zijn camera soms op wonderlijke plaatsen vastklinkt: buiten het raam, op drie hoog, naar binnen filmend. Sacro GRA, vernoemd naar het stuk snelweg rondom Rome, werd door Bernardo Bertolucci in 2013 op het festival van Venetië als eerste documentaire ooit bekroond met de Gouden Leeuw.

Knocked Up (Judd Apatow, 2007)
SBS 9, 20.30-23.05 uur.

Geslaagde, onconventionele romantische komedie, die als schoolvoorbeeld geldt voor de fijne reeks door Judd Apatow geregisseerde, dan wel geproduceerde films (zoals The 40 Year Old Virgin en Bridesmaids) waarin knap getimede, platte humor en levensechte personages hand in hand gaan. Beginpunt in Knocked Up is een dronken en verdrongen onenightstand, gevolg is een ondanks alles opbloeiende relatie tussen een mooi meisje en een beduidend minder mooie jongen. De kracht van de vrolijke film zit hem erin dat Apatow zijn personages weliswaar chargeert, maar niet belachelijk of eendimensionaal maakt. De jongen (multitalent Seth Rogen) is een loser, maar ook een goedzak. Het meisje (Katherine Heigl) is een carrièrevrouw die smelt bij het horen van het kloppende hartje van haar ongeboren kind. En zo is Knocked Up ondanks het vermeende seksisme (mannen zijn grappige knuffelberen, vrouwen humorloos) tegelijk een parodie op moderne zeden en een ode aan het gezinsleven.

The Look of Love (Michael Winterbottom, 2013)
Film1 Spotlight, 22.05-23.45 uur.

'Mannen kijken graag naar naakte vrouwen.' Met deze geniale gedachte als businessplan werkte Paul Raymond zich op tot de rijkste man van Groot-Brittannië. In de jaren vijftig opende hij zijn eerste stripteaseclub in de Londense wijk Soho, waarna hij zijn imperium gestaag uitbreidde. In The Look of Love speelt Steve Coogan de stripteasebaron als een zelfingenomen kwast, die toch ook zijn charmes heeft. Coogan weet alle kanten van Raymonds persoonlijkheid te verenigen: de sluwe zakenman, de liefhebbende/opportunistische vader, de emotioneel onvolwassen echtgenoot. Het is een knappe rol van de Britse komiek, die al vaker met regisseur Winterbottom samenwerkte, meestal met succes. De regisseur maakt er een onderhoudend en vaak erg geestig portret van, maar zijn film blijft ook vrij tam.

Meer over