Russisch bedrijf eist twee miljoen gulden van Ahold

Het Russische bedrijf Tonar Corporation eist in hoger beroep alsnog een schadevergoeding van ruim 2 miljoen gulden van het Zaanse detailhandelsconcern Ahold....

Van onze verslaggever

ZAANDAM

Beide bedrijven waren betrokken bij het opzetten van een groothandelscentrum in Moskou. Een jaar geleden beëindigde Ahold de samenwerking omdat de Nederlandse onderneming stuitte op Russische bureaucratie. Het detailhandelsconcern meent dat Tonar niet tijdig voor bouwgrond heeft gezorgd. De Russen ontkennen dat.

In diverse kranten verschenen dit voorjaar artikelen over het mislukken van het project. Daarin heeft Ahold volgens de Russen herhaaldelijk de indruk gewekt dat Tonar verantwoordelijk is voor het debâcle. Het Russische bedrijf zegt daarvan schade te ondervinden. Andere Nederlandse bedrijven zouden nu om onduidelijke redenen contacten met Tonar verbreken.

De rechtbank in Haarlem verklaarde een eis tot een voorschot van 200 duizend gulden op een definitieve schadevergoeding op 11 juli ongegrond. Ook hoefde Ahold niets te rectificeren. De advocaat van Tonar, mr. J. Verwiel, liet toen al doorschemeren dat het bedrijf waarschijnlijk in hoger beroep zou gaan.

Ahold ziet het hoger beroep met vertrouwen tegemoet. 'Een schadevergoeding is wat ons betreft niet aan de orde. Wij hebben ons werk daar correct verricht', aldus de woordvoerder.

Meer over