Russen, Iraniërs en tweehonderd anderen azen op delen MG Rover

Twee Russische oligarchen, een Iraanse autofabrikant en nog tweehonderd andere belangstellenden willen delen van MG Rover kopen. Zij hebben zich gemeld bij de curatoren van het bankroete Britse concern die de boedel te gelde moeten maken....

Van onze correspondent Peter de Waard

Een van de Russische belangstellenden is Oleg Deripaska, de huidige eigenaar van Ruspromavto (fabrikant van Volga Cars) in Rusland. Derispaska is een goede vriend van Roman Abramovitsj, de steenrijke Russische oliemagnaat en eigenaar van de Engelse landskampioen Chelsea. Volgens een woordvoerder van Ruspromavto denkt Derispaska dat de Rovermodellen het goed zouden kunnen doen in Rusland. 'Tenminste beter dan Fiat.'

Ook Nikolai Smolenski, bijgenaamd 'de baby-oligarch', heeft belangstelling getoond. De zoon van de financiële tycoon Alexander Smolenski, kocht in juli vorig jaar in Engeland al het sportwagenmerk TVR. Hij zou met name het oog hebben laten vallen op de MG F -sportwagen.

Ook de Iraanse autofabrikant Dastaan is nog in de race. Maandag schreef de Britse krant Financial Times dat Gholan-Hassam Aghaee, algemeen directeur van Dastaan, 20 miljoen pond (29,5 miljoen euro) heeft geboden voor een voorraad van tweeduizend auto's van Rover. De topman zou meer exemplaren willen kopen als MG Rover de productie weer kan oppikken. Nog eens dertig miljoen pond heeft hij over voor nog meer wagens die de fabriek zijn uitgerold. Verder is de topman bereid 200 miljoen pond neer te tellen voor 25 duizend stuks die hij in Iran in elkaar wil zetten. Als dit plan niet doorgaat, wil Dastaan de productielijnen kopen en die naar het zuidoosten van Iran verplaatsen.

De curatoren van Rover verklaarden gisteren alleen dat er van diverse kanten uit de wereld belangstelling is getoond voor (delen van) MG Rover, maar noemden zelf geen namen. Er zullen nog een aantal problemen moeten worden overwonnen. Zo hebben zowel BMW (een van de oude Rover-eigenaren) als de voormalige Chinese overnamekandidaat Shanghai Automotive Industry Corporation al tijdens eerdere onderhandelingen octrooien en merkrechten in handen gekregen.

Meer over