RTL bouwt eindelijk volwassen internetsite

Pas nu de internet-economie een dieptepunt heeft bereikt, presenteert RTL een nieuw netwerk van eigen websites. De timing is curieus, maar RTL is vol vertrouwen....

TERWIJL Disney, Fox en CNN internetpersoneel ontslaan, zal de Holland Media Groep de komende jaren tientallen miljoenen gaan investeren in internet. HMG presenteerde maandag de nieuwe site Rtl.nl, een netwerk van websites rond de tv- en radio-programma's van RTL 4, RTL 5 en Yorin. Die curieuze timing is niet het gevolg van uitgekiend beleid, erkende HMG-bestuursvoorzitter Dick van der Graaf. De HMG had het gewoon te druk met interne ruzies en bestuurswisselingen om een degelijk internetbeleid op poten te zetten. Vandaar dat de RTL-sites er nog steeds uitzagen als een veredelde radiobode.

In de herfst van 2000 werd Rik Rensen aangesteld, voorheen mediadirecteur van internetprovider @Home, hoofdredacteur van het RTL Nieuws en redacteur van NRC Handelsblad. In korte tijd bouwde Rensen een nieuwe media-afdeling van vijfig mensen op. De komende jaren zal de HMG 10 procent van zijn inkomsten voor belasting investeren in de websites, aldus Van der Graaf. Over twee jaar moet de bijdrage van internet aan de inkomsten van de HMG zijn gestegen van bijna niets naar 3 procent. Daarmee moet Rtl.nl een leidend netwerk van informatie- en entertainmentsites in Nederland worden.

HMG lijkt nog volop in het net te geloven. 'Typische internetbedrijven als Yahoo en Amazon hebben het moeilijk. Maar wij hebben de merknaam RTL, die ons verzekert van mega-bekendheid. We kunnen een miljoenenpubliek naar onze site verwijzen', zegt Rik Rensen, directeur nieuwe media van de HMG.

Hij zegt niet meer te geloven in bedrijven die alleen op internet actief zijn. In de toekomst zullen grote mediabedrijven álles doen: tv, radio, internet en print. De HMG voert dan ook besprekingen voor strategische allianties met print-uitgevers als PCM, VNU en Wegener. PCM en Wegener zouden interessante partners zijn voor de nieuwssite, terwijl de tijdschriftengroep van VNU vooral een bijdrage zou kunnen leven aan lifestyle-sites.

'De verschillende media kunnen naar elkaar verwijzen. Je kunt bijvoorbeeld de site als achtergrond gebruiken voor een tv-presentator. Wel moet je er voor zorgen dat de site toegevoegde waarde heeft. Je moet niet precies hetzelfde brengen als het tv-programma', zegt Rensen.

Daarom biedt de RTL-nieuwssite een video-column van politiek redacteur Frits Wester, die niet op tv te zien is. De financiële site wordt voorzien van een module, waarin de gebruiker zijn eigen aandelenportefeuille kan bijhouden, en de klussite zal complete bouwtekeningen weergeven.

Veel RTL-sites, zoals die over wonen, klussen of reizen, bieden mogelijkheden voor e-commerce. Anders dan bij radio en tv is de commerciële afdeling dan ook volledig geïntegreerd met de redactie. HMG kijkt ook naar een iets verdere toekomst, als breedbandinternet via het tv-toestel de huiskamer binnen zal komen. Pas dan zal de echte mediarevolutie plaatsvinden, omdat tv-programma's op elk gewenst moment afgekeken kunnen worden. Ook kunnen programma's in stukjes worden geknipt. Bij het journaal kan de kijker het buitenlandse nieuws overslaan, bij sport alleen de doelpunten bekijken.

Breedband bevindt zich echter in een ernstige impasse. Er moet flink in het netwerk worden geïnvesteerd, en de meest voor de hand liggende spelers, zoals kabel- en telecombedrijven, zitten diep in de schulden. HMG gaat ervan uit dat deze dip tijdelijk is. In elk geval praat het Duitse RTL, de moedermaatschappij van HMG, met de Nederlandse kabelmaatschappijen Casema en Essent over een experiment met breedband.

RTL wil de komende verregaande mogelijkheden voor personalisatie ontwikkelen, ook op haar nieuwssite. De gebruiker kan zelf aangeven welk nieuws hij wel of niet wil bekijken. Rensen gelooft dat hier zeker behoefte aan bestaat, ook al zeggen veel onderzoekers dat de gemiddelde consument er niet op zit te wachten. In hun ogen is personalisatie vooral interessant voor adverteerders die over persoonlijke profielen van gebruikers willen beschikken.

'Als je vraagt: wilt u personalisatie, dan zeggen ze van niet, omdat ze ook geen idee hebben wat het is. Het is een nieuw verschijnsel waar mensen aan moeten wennen. Maar ik ben ervan overtuigd dat er behoefte aan bestaat, zeker bij een almaar toenemend aanbod.'

Wel vindt Rensen dat de nieuwssite niet compleet gepersonaliseerd kan worden. In een democratische samenleving is er ook nieuws waarvan elke burger op de hoogte zou moeten zijn. Het zou bijvoorbeeld merkwaardig zijn als iemand dankzij personalisatie verstoken zou blijven van alle nieuws over de MKZ-crisis. Rensen: 'Ik vind ook dat we daar een verantwoordelijkheid in hebben, ook al zijn we een commercieel bedrijf. Bij Excite in de Verenigde Staten kun je bijvoorbeeld tweederde van je nieuws personaliseren. De rest wordt ingevuld door de redactie.'

Meer over