Rouw en rage

Vijf eeuwen vóór Christus legden Ai schylos, Sophocles en Euripides met hun hartverscheurende drama's de basis voor het westerse toneel....

Koning Admetos, kan aan de Dood ontsnappen als iemand voor hem sterft. Nie mand wil. Ook zijn stokoude vader Pheres is aan het leven gebakken. Zijn vrouw Alkestis biedt zich aan, op voorwaarde dat Admetos niet hertrouwt. Ze wil haar kinderen bewaren voor een stiefmoeder. Als Admetos zijn vrouw naar de andere wereld heeft geholpen, komt zijn vader aanzetten met een graf tak. 'Ga nieuwe kinderen fokken voor je oude dag, ik ben je zoon niet meer', snauwt Admetos. Heracles komt langs en Admetos biedt hem onderdak, ondanks de hofrouw. Heracles beloont zijn gastheer met een gesluierde vrouw. Het is Alkestis, door hem ontworsteld aan de Dood.

De Alkestis-voorstelling van de Münch ner Kammerspiele is geregisseerd door Jossi Wieler, in Duitsland een bewierookt regisseur. De voorstelling was in de afgelopen maand te zien in het Berliner Theatertreffen waar jaarlijks de tien beste voorstellingen uit het Duitse taalgebied vertoond worden.

In Bacchanten staan ratio en rage tegenover elkaar. Dionysos heeft de vrouwen van Thebe naar de bergen gelokt en in de ban gebracht van een nieuwe rage. Als krolse katten kruipen ze de bomen in, ze verscheuren het vee en zetten alles op zijn kop. Koning Pen the us van Thebe neemt Dio nysos gevangen, maar deze god maakt zich ongrijpbaar door in een stier te veranderen. Pentheus laat het er niet bij zitten en trekt, vermomd als vrouw, de bergen in. Daar wordt hij door de Bacchanten, aangevoerd door zijn eigen moeder, in stukken gescheurd.

In de Bacchanten-voorstelling van zt Hol landia zien we de krachtmens Fedja van Hu êt als Dionysos. (Le Monde: 'Acteur impressionant!') In deze voorstelling wordt de mediterrane sfeer opgewekt door Syrische muzikanten. Op naar Euripides vóór het einde van de lente!

Meer over