Roots

* * * *..

Kathryn Williams: The Quick- ening. One Little Indian/Bertus.

Binnen de kortste keren sta je op vertrouwde voet met The Quickening van de Britse zangeres Kathryn Williams. Niet omdat de muziek zo’n aangenaam, toegankelijk karakter heeft. Maar juist omdat er onder die vriendelijkheid iets schuurt en wringt dat nieuwsgierig maakt naar de diepere lagen. De folkie lounge die je bij eerste kennismaking hoort, blijkt op duurzaamheid gemaakt. Overal klinken stemmen en elektronische geluidjes die het hoofdverhaal aanvullen of juist tegenspreken.

Koole met vergeten erfgoed
* * *

Ricky Koole: To the heartland. Coolhouse records/Bertus.

Dank zij haar filmrollen en de theatertournee met het programma Harmonium kreeg Ricky Koole landelijke bekendheid. De bloemlezing Sleeping Beauties gaf haar ook een missie: ze werd de verdedigster van vergeten muzikaal erfgoed. Op To the Heartland zet ze die koers voort. Met als verschil dat ze dit keer zelf de liedjes vertolkt. De keus is heel divers, van Spooner/Oldham tot Peter Gabriel en de Lucifer–klassieker House for Sale. Haar stem is misschien niet al te krachtig, maar kent wel verschillende kleuren, waardoor ze zo’n gevarieerd repertoire goed tot zijn recht kan laten komen.

JATS weer helemaal terug
* * * *

Jason and the Scorchers: Halcyon Times. Blue Rose/ Sonic Rendezvous.

Ze waren al een tijdje van de radar verdwenen. Jason Ringenberg begon een loopbaan als kinderrocssker Farmer Jason, de andere Scorchers zochten hun heil elders. Toch bleef het verlangen naar elkaar kriebelen. Het resultaat is Halcyon Times, waarop JATS klinken alsof ze nooit zijn weggeweest. Amerikaanse countryrock & roll zoals je zelden hoort, nog steeds gespeeld met een van de punk geleende energie. Maar als muzikanten zijn de Scorchers alleen maar beter geworden, terwijl zanger Jason nog niets van zijn scherpte heeft verloren.

Meer over