Rond-de-wereld-zeilers lijken stil te staan

Ze moeten vaart maken, de zeilschepen van de Volvo Ocean Race. Niet vanwege de wedstrijdspanning – integendeel – maar in Rotterdam is een heel feest opgetuigd rond de zes racemachines en de belangen zijn groot....

Er was op gerekend dat etappe 8 van de zeilrace rond de wereld afgelopen dinsdag of woensdag zou eindigen in Rotterdam – dat is de eerste keer in het 30-jarig bestaan van het evenement dat Nederland wordt aangedaan, en daarmee een mijlpaal voor een natie van zeilfanaten. Maar vooralsnog liggen de hightech-zeilschepen gevangen in een hogedrukgebied voor de Britse Noordzeekust en hebben ze nog zo’n 500 zeemijl te gaan. Het racecomité heeft de baan dinsdagavond nog ingekort met 76 mijl, maar als het gedobber voortduurt, zullen de boten pas zaterdagochtend de monding van de Maas bereiken.

Daarmee komen ze te laat voor de Welcome Party, vrijdagavond in de Cruiseterminal, en voor een hoop feesten, diners, incentives, hospitality-activiteiten, wedstrijden, demonstraties en ander sponsorgeweld op het water en op het Rotterdam Stopover Events Square.

Om niet ook het klapstuk verloren te laten gaan – de havenrace die finisht in het hart van de stad – besloot de organisatie woensdagavond dat evenement naar zondag te verplaatsen. Een lastige beslissing vanwege alle belangen die met de race gemoeid zijn, zegt een woordvoerder. ‘Maar we denken dat veel mensen zaterdag toch in Rotterdam willen zijn en verwachten heel veel bootjes op zee om de schepen in te halen.’

Ook bij de grootste Nederlandse sponsor, ABN Amro, is geen vrees voor een mislukt feest, zegt Hans van Zon namens de bank. De race heeft het bedrijf veertig miljoen euro gekost (de helft voor twee wedstrijdboten, de helft voor marketing) maar ‘we zijn niet bang dat klanten zullen wegblijven’.

De bank huist in een groot, gisteren geopend paviljoen en ontvangt daar dagelijks 1500 relaties voor ontbijt, lunch en diner. Er is een theater, een restaurant, er zijn bars en terrassen. ‘Het blijft een aantrekkelijk uitje.’

Een groter probleem hebben de organisatoren van bedrijfs- en toeristische trips, die arrangementen op het water aanbieden. Directeur Marco Plomp van MenM events, waar bedrijven met hun klanten de havenrace hadden kunnen volgen à 219 euro per persoon (excl. BTW), zegt dat het verschuiven van de race naar zondag wat hem betreft geen zoden aan de dijk zet. ‘Dan moeten al die bedrijven hun relaties gaan bellen dat het een dag later wordt. Het gaat toch vaak om mensen op hoge posities met drukke agenda’s. Zondag is er bovendien een voetbalwedstrijd in Duitsland, en een tennisfinale in Parijs.’

Van de meteorologen geen nieuws: alleen donderdag wordt wat wind verwacht, waarna de Noordzee weer zo glad zal worden als een glasplaat. Lichtpunt: het maakt de wedstrijd er behoorlijk spannend op. Het voedsel aan boord van de schepen is op rantsoen. Navigator Simon Fisher van de ABN Amro 2 droomt al van een ‘fat steak in Rotterdam’.

Meer over