Roemeense immigranten streven naar beter imago

Berichten over malafide uitzendbureaus, landen die hun grenzen gesloten willen houden voor Roemeense arbeiders, Italiaanse politici die reppen van ‘criminele Roemenen’: het imago van Roemeense arbeidsimmigranten laat veel te wensen over....

Van onze verslaggeefster Leen Vervaeke

Roemeense politici proberen dat te veranderen. Zo lanceerde de Roemeense regering in Spanje en Italië, de EU-landen met de meeste Roemenen, een 3,5 miljoen euro kostende campagne, bedacht door reclamebureau Saatchi & Saatchi, met tv-spotjes van goed geïntegreerde Roemenen.

Daarnaast hield de Democratisch-Liberale Partij (PD-L) afgelopen weekend in Alcalá de Henares, vlakbij Madrid, het eerste wereldcongres van Roemenen in het buitenland, waarop driehonderd Roemeense verenigingen uit de hele wereld aanwezig waren.

Op het congres riep de Roemeense president Traian Basescu de EU-landen op Roemenen niet als ‘immigranten’, maar als ‘echte EU-burgers’ te behandelen. Ook pleitte hij ervoor dat de ‘bestemmingslanden’ hun grenzen volledig openstellen voor Roemeense arbeiders. Nu is het aantal vergunningen nog beperkt, waardoor ‘een aanzienlijk aantal mensen illegaal werkt’, zei Basescu.

De bezorgdheid om landgenoten in het buitenland is niet belangeloos. De Roemeense diaspora zendt jaarlijks 7 miljard euro naar het thuisland, heeft grote invloed op de parlementsverkiezingen (die 30 november plaatsvinden) en vormt een bron van ervaren arbeidskrachten nu de economie in Roemenië aantrekt.

In bepaalde sectoren begint in Roemenië zelfs een tekort aan arbeid te ontstaan en op het congres moedigde Basescu deze groep dan ook aan terug te keren. ‘Over drie jaar zullen Roemenen het beter hebben in hun vaderland dan in Spanje’, zei Basescu, verwijzend naar de economische groei in Roemenië en de kredietcrisis, die immigranten als eerste zou treffen. De socialistische oppositie bepleitte onlangs een beloning van 25.000 euro voor elke Roemeen die terugkeert.

Op het congres reageerden toehoorders sceptisch. ‘In plaats van 3,5 miljoen euro te besteden aan een reclamecampagne, kunnen ze beter geld geven aan onze verenigingen’, zei Gheorghe Gainar van de Associatie voor Integratie van de Roemeense Gemeenschap in Alcalá. ‘Wij werken al tien jaar aan het imago van de Roemenen, met echte projecten. Reclamespotje alleen veranderen niets. Integendeel, er staan al parodieën van die filmpjes op YouTube.’

Meer over