Roberto Benigni ontvangt twee keer filmprijs voor 'La vita è bella' Nieuw Europees Oscar-feestje blinkt uit in beslotenheid

Het was koud op Waterloo Road, vrijdagavond. Bij een temperatuur van rond het vriespunt joeg een snerpende wind door de kale straat, waar op een open hoek het pas gerestaureerde 180-jaar oude theater The Old Vic baadde in een zee van licht....

PETER VAN BUEREN

Van onze verslaggever

Peter van Bueren

LONDEN

Filmmakers als Pedro Almodovar, Roberto Benigni en Ken Loach, acteurs en actrices als Carole Bouquet, Joan Collins, Anouk Aimee, Jeremy Irons en Rowan Atkinson. Tussen hen ook ambassadeurs en ministers van cultuur uit Frankrijk, Engeland en Duitsland.

Hier was feest, hier was gala, hier was glamour. Allemaal ter ere van de European Film Award, voorheen de Felix, de Europese Oscar, die voor de elfde keer werd uitgereikt. Berlijn, waar de organiserende European Film Academy is gevestigd, had even plaats gemaakt voor Londen, omdat de huidige voorzitter, de Engelse producent Nik Powell, de Britse hoofdstad een betere plek vond voor publiciteit.

Powell is vorig jaar begonnen aan een vijfjarenplan dat twee doelen heeft: de Europese Filmprijs belangrijk maken en de uitreikingsceremonie tot een show die kan wedijveren met de Oscaruitreiking en het Eurovisie Songfestival. Hij heeft de ceremonie daarom geprivatiseerd. Het budget van de avond, ongeveer twee miljoen gulden, is bijeengbebracht door talrijke sponsors.

Om zo veel mogelijk aandacht van de media het publiek te bereiken, verkocht Powell de avond aan de commerciële omroep Sky, die de zaak weer doorverkocht aan zenders als Pro-Sieben en Canal +. De exclusiviteit van de Sky-televisie werd zodanig beschermd, dat verslaggevers van andere media slechts met de grootste moeite een accreditatie konden veroveren voor de prijsuitreiking, hetgeen nog niet betekende dat zij The Old Vic konden betreden. Uit Griekenland, Tsjechië, Slovenië en Italië waren ze naar Londen gereisd, om daar te vernemen dat de uitnodiging het recht gaf op een plekje op straat, nog achter de haag van fotografen. Toen de ceremonie al tien minuten bezig was, mochten ze naar binnen, waar ze langs de zijkant naar beneden werden gestuurd om de show te kunnen gadeslaan op een televisietoestel.

De Europese Film Award wil publiciteit, maar wel in beperkte mate en langs strikt geleide banen. Hoofdverantwoordelijke Nik Powell: 'Het is een dure aangelegenheid, de sponsors eisen exclusiviteit, en in het vijfjarenplan richten we ons eerst op de grote landen en bouwen het langzaam op, sorry.' Daarom geen ruimte voor kranten. De uitreiking is in Nederland alleen te zien op het abonneezender Canal +, woensdagavond pas.

De opnamen van de bijna twee uur durende ceremonie wordt geschoond van al te saaie stukken voordat ze worden uitgezonden. Powell: 'We moeten nog een eigen Europese stijl vinden, daar wordt hard aan gewerkt, het is nog niet perfect, maar het heeft toch al iets gezelligs. Ik denk dat we over vijf jaar toe zijn aan rechtstreekse uitzending en over tien staat de Europese Filmprijs er als een jaarlijks populair evenement.'

De inderdaad nog verre van spetterende show had twee hoogtepunten en in beide gevallen betrof het één man: de Italiaanse acteur en regisseur Roberto Benigni, die de zaal twee keer vermaakte als winnaar van twee prijzen: voor zijn film La vita è bella en voor zijn hoofdrol hierin.

Tot beste Europese actrice werden de Françaises Elodie Bouchez en Natacha Regnier uitgeroepen, voor hun rollen in La vie revée des anges van Erick Zonka. Deze regisseur deelde de Fassbinderprijs voor de grootste Europese belofte met zijn Deense collega Thomas Winterberg, regisseur van Festen.

De prijs voor het beste scenario ging naar de Brit Peter Howitt (Sliding Doors) en voor het beste camerawerk naar de Ier Adrian Biddle (The Butcher Boy). De Zweedse acteur Stellan Skarsgard werd bekroond voor de beste Europese filmprestatie buiten Europa, vanwege zijn rollen in Amistad en Good Will Hunting. De The Truman Show werd uitgeroepen tot de beste niet-Europese film. Tenslotte kreeg Jeremy Irons een prijs voor zijn hele carrière, waardoor de verschuiving van de ceremonie naar Londen in elk geval een sterk Brits accent meekreeg.

Eenmalig. Volgend jaar gaat de plechtigheid terug naar Berlijn, want de Europese Filmacademie blijft daar gevestigd, omdat zij merendeels betaald wordt door de Stiftung Deutsche Klassenloterie, die net voor drie jaar heeft bijgetekend en één uitstapje naar Londen genoeg vindt.

Meer over