Roadsters: onpraktisch, maar wat cruise je lekker

Ze zijn onpraktisch, slecht voor je imago en ongeschikt voor het Nederlandse klimaat: roadsters. Maar ze maken dat allemaal goed als je met het dakje open aan het cruisen bent. Of eens lekker gas geeft.

Bard van de Weijer en Ernst Clowting
Porsche Boxster. Beeld anp
Porsche Boxster.Beeld anp

Van de meeste auto's weet je precies wat ze kunnen. Een ruimtewagen biedt ruimte. Een off-roadauto kan door de modder. Een Prius is zuinig. Bij een roadster weet je het nooit. Die doet vaak precies het tegenovergestelde van wat je verwacht. Kijk maar: achter het stuur gezeten met de kap omlaag, denk je zelf dat je het mannetje (m/v) bent, terwijl omstanders een poseur zien in een aanstellerige auto (wat denkt u zelf als u een cabrio door de stad ziet rijden? Precies).

Nog een voorbeeld: wanneer je op pad gaat in de hoop geuren van wildebloemenstruisen op te snuiven terwijl in de verte het gekwetter klinkt van een leeuwerik in het veld, buldert in de Nederlandse werkelijkheid een gure wind om je kop als een laagvliegende F-35. En denk vooral niet dat de kofferbak van een roadster heus groot genoeg zal zijn voor een - ehm - koffer. Want er past hooguit een make-uptas in, plus een halfje wit. Dit ondervond ik toen ik drie AH-tassen gezinsboodschappen achter de Audi liet neerploffen. Waar zelfs een Kia Picanto geen enkele moeite mee heeft, had ik bij de TTS geen schijn van kans. Na vijf wanhopige minuten stond ik de boodschappen vast te sjorren op de voorstoel. Dat was nodig om te voorkomen dat het gordel-alarm begon te loeien.

Cabrio's zijn onpraktisch, slecht voor je imago, ongeschikt voor het Nederlandse klimaat en dus zonde van je geld. Ik vrees te moeten melden dat dit ook geldt voor de Audi TTS roadster.

Alles klopt

Maar wat nemen we deze ongemakken graag voor lief. Want een avondje met de geliefde zachtjes kabbelen langs de Vecht, terwijl de zon ondergaat, de motor zachtjes pruttelt en een zwoel windje je gezicht streelt, dat maakt alles goed. Bovendien is de TTS (de S staat voor de extra snelle uitvoering) goed in zijn soort.

Want naast de genoemde generieke roadstergebreken, klopt alles aan deze auto. Neem de knop waarmee je kunt instellen hoe hij reageert. Zet hem op comfortabel en de TTS is gerieflijk als een warm lavendeloliebad. Zet hem op dynamisch en het onderstel verhardt, het toerental gaat omhoog en de uitlaat laat enthousiaste pufjes horen tijdens het schakelen. Die pufjes worden kunstmatig opgewekt en misschien is het gewoon kinderachtig, maar oh wat wekken de CO2-knerpjes heerlijke jongensverlangens op.

De beste stand is trouwens Automatisch. Dan regelt de TTS het zelf. Kabbel je wat voort, dan is ie zacht en glooiend. Wil je spelen, dan staat hij gretig kwispelend gereed.

Het zijn details als deze die de TTS tot een fijne auto maken. Zo is het dashboard één groot scherm, dat desgewenst over de volle breedte de navigatie toont. Er zijn de mooi vormgegeven drukdraaiknoppen in de grote ronde luchtroosters die de stoelverwarming en de warmeluchtstroom (645 euro) uit de hoofdsteun regelen. Die nekföhn - voor het eerst toegepast door Mercedes - spuit ook warme lucht als de motor nog koud is, doordat hij elektrisch werkt en niet is aangesloten op het koelwatercircuit. Deze methode verhoogt het brandstofverbruik, maar oh wat is het fijn dat je direct bij het wegrijden een warme luchtsjaal omgeknoopt krijgt en niet pas na 5 kilometer blauwbekken.

Niets te wensen over? Jawel hoor: iemand die in het weekend de boodschappen haalt en de kinderen met hun vriendjes naar voetbal brengt.

Audi TTS Roadster

Gereden Audi TTS Roadster
Motor 2.0 TFSI S-tronic zes versnellingen
Vermogen 310 pk
Verbruik hoog tot schrikbarend hoog
Prijs 86.258. Vanaf: 74.450

Audi TTS Beeld anp
Audi TTSBeeld anp

Boxsters driver's high

Collega Bard (zie hierboven) heeft toch echt de verkeerde auto gekozen. Goed, je kinderen naar voetbal brengen gaat niet lukken met de cabrio die ik een paar dagen meekreeg. Hoeft ook niet meer, de mijne komen de auto lenen als ze een verre uitwedstrijd hebben. Maar de weekendboodschappen, inclusief krat bier, verdwenen moeiteloos in de twee (!) bagageruimten van de Porsche Boxster. Dat is het voordeel van een middenmotor: ruimte voor en achter. Niet genoeg voor een De Waardtent kamperen Porschebezitters eigenlijk wel? maar ruim voldoende voor een paar forse weekendtassen of niet al te grote koffers. Of de boodschappen dus. Puntje voor de Porsche.

Toegegeven, hardcore-Porsche-fans willen de Boxster nog weleens het denigrerende etiket 'dameskapperauto' opplakken.Voor hen telt alleen de 911. Maar die kapper is dan wel bloedsnel, zeker als hij het geld voor de nieuwe versie bij elkaar geknipt kan krijgen. De prestaties van de Porsche 718 Boxster, zoals de cabrio nu heet, en zeker die van de S, de sterkste uitvoering, doen nauwelijks meer onder voor die van de 911. Met zijn door de middenmotor ideale gewichtsverdeling, is de wegligging misschien nog wel beter.

De typeaanduiding 718, meldt Porsche trots, is een verwijzing naar een raceauto waarmee het merk in de jaren vijftig en zestig menig wedstrijd won. Die had een viercilinder middenmotor, en laat de nieuwe Boxster die nu ook hebben. De oude had zes cilinders, maar ook Porsche ontkomt niet aan de strengere milieueisen en dus werd er gedownsized. Met behulp van turbo's zijn de prestaties nu zelfs hoger dan die van de zescilinder, terwijl het benzineverbruik en de uitstoot zijn verminderd.

Porsche 718 Boxster S Beeld anp
Porsche 718 Boxster SBeeld anp

Genot om in te rijden

Verheug je je op de vier dagen dat je de Boxster ter beschikking krijgt, (dakje open, zonnetje, lekker cruisen) zul je net zien: drie van de vier dagen pokkeweer. Kou, oké, dan kun je desnoods je jas aanhouden en de verwarming hoog zetten, maar vrijwel continu stortregen, dan moet het dak toch echt dicht.

Pech, maar ook met de kap dicht is de Boxster een genot om in te rijden. Prima zittende sportstoelen, zicht op het kenmerkende Porsche-dashboard met drie ronde klokken, de toerenteller uiteraard prominent in het midden. En verder alle moderne multimediagemakken, te bedienen via een touchscreen.

Tijdens het rijden lonkt die knop op het stuur: standje Normaal voor comfortabel en toch snel, loeisnel in Sport, nog sneller in Sport Plus. Dan knalt de auto door zijn zeven automatische versnellingen of schakel je zelf met de flippers aan het stuur, snerpt de boxermotor achter je en klinkt een mooi pop-pop-pop bij gas terugnemen. De wegligging is fenomenaal. De auto gaat als op rails door de bochten.

Hersenonderzoek heeft uitgewezen dat Porsche rijden verslavend is, meldde een aantal media onlangs. Nou was dat onderzoek wel uitgevoerd door een marketingbureau en in de rubriek 'Klopt dit wel' in dit katern werd er vakkundig gehakt van gemaakt. Oké, verslaafd gaat ver, maar mijn eerste snuifje Boxster is me prima bevallen. Ik zou er best aan kunnen wennen. Al was het maar omdat je er ook gewoon boodschappen mee kunt doen. En o ja, Bard: ook wat betreft benzineverbruik heb je de verkeerde auto gekozen. De Boxster haalde tijdens de test een nette 1:12.

Porsche 718 Boxster S

Gereden Porsche 718 Boxster S
Motor 2,5 liter boxer, PDK-bak, zeven versnellingen
Vermogen 350 pk
Verbruik tijdens test 8,2 liter/100 km
Prijs 115.678 euro. Vanaf: 86.368

Alleen op asfalt

Neem een al langer bestaand retromodel, zet het een centimeter hoger op de wielen en plak er hier en daar wat extra stoer uitziend plastic op. Noem hem Dune en spuit hem in het lekker opvallende kleurtje genaamd Sandstorm Yellow. Zet hem op alle introductiefoto's en -filmpjes in of bij duinen en strand, omgeven door mooie jongeren met surfboards. En introduceer hem vervolgens op de boulevard van Noordwijk.

Dan moet je dus niet gek opkijken dat een autojournalist, in dit geval een Zweed, er ook daadwerkelijk het strand mee op rijdt. Mag niet in Nederland, maar weet zo'n Zweed veel. Wat-ie wel had kunnen weten, is dat de Volkswagen Beetle Dune oogt als een voor niets terugdeinzende zandhapper, maar dat met enkel voorwielaandrijving niet is. En dus moest de fourwheeldrive van de Noordwijkse reddingsbrigade eraan te pas komen om de Beetle terug op het asfalt te slepen.

Volkswagen Beetle Dune Beeld anp
Volkswagen Beetle DuneBeeld anp

VW introduceerde de op het uiterlijk van de oude Kever gebaseerde New Beetle alweer in 1998 en in 2011 kreeg hij een facelift. Het is altijd een 'love it or hate it'-auto geweest; in Nederland was het geen verkoopsucces. En nu is er dus de Dune, volgens VW een 'lifestyle crossover'. Hij moet herinneringen oproepen aan de Baja-buggy's, omgebouwde Kevers die in de jaren zestig populair waren in Californië. Waarmee je overigens wel het zand in kon, en ook er weer úít.

Wie valt voor het uiterlijk, heeft er een prima rijdende auto aan, maar verwacht geen sportwagenprestaties. De Dune wordt voorlopig alleen geleverd met 1,2 en 1,4liter motoren, een 2-liter zit in de pijplijn. Leuk om mee te flaneren langs de boulevard, zeker in de cabrio-uitvoering. De Dune is er vanaf 29.090euro, wie een open dak wil, moet een dikke 4.000euro extra neerleggen.

Meer over