Column

Rivaliteit hoort bij sport, en gesar ook

Paul Onkenhout
null Beeld
Beeld

Een dag na de finale van de Europa League maakte een reclamevliegtuigje een rondvlucht boven Amsterdam. Achter het vliegtuigje hing een banner met de tekst: 'Helemaal niets in Amsterdam.' Het was, vermoedelijk, een actie van supporters van Feyenoord.

Het zat ze niet mee. Vanwege Hemelvaartsdag hadden alle Amsterdammers de stad verlaten. De achterblijvers, toeristen, zullen niet het idee hebben gehad dat er niets is in Amsterdam, integendeel.

RTV Rijnmond zocht uit dat het vliegtuigje een Piper PA-18-135 Super Cub van Van de Bunte Aviation B.V. uit Teuge was. De prijs valt reuze mee. Een uur 'luchtreclame' kost 349 tot 365 euro.

Meteen na de nederlaag van Ajax tegen Manchester United hadden Feyenoord-fans al vuurwerk afgestoken op het Hofplein in Rotterdam. Sommigen sprongen maar weer eens in de fontein. Het 'helemaal niets in Amsterdam' klonk tot diep in de nacht.

Vanuit Amsterdam werd op de gebruikelijke manier gereageerd. Feyenoord-supporters waren losers. Ze waren in hun slachtofferrol gekropen en hadden hun minderwaardigheidscomplex geëtaleerd.

Het second city-syndrome werd weer eens van stal gehaald. Ook Calimero, een kruiperig tekenfilmkuiken dat te pas en te onpas op klagerige toon 'zij zijn groot en ik is klein' zegt, werd veelvuldig genoemd.

Tot heftige reacties vanuit Amsterdam leidde het Rotterdamse gesar niet. Ajax-supporters zijn meer met zichzelf bezig dan met anderen. Sneu, twitterde de Amsterdamse wethouder en Ajax-supporter Eric van der Burg kort en minzaam.

null Beeld anp
Beeld anp

Foto's van het vliegtuigje werden op internet massaal rondgepompt. Een vrouw, @sextadatarde, merkte op Twitter op dat deze actie veel beter was dan die van de tramchauffeur van het Amsterdamse vervoersbedrijf die bij elke halte triomfantelijk de stand van Excelsior - Feyenoord (3-0) omriep.

Een man, @arcinho, sloeg terug met: 'Over die keer dat vliegtuigen slecht nieuws boven R'dam kwamen brengen hebben ze 'n film met Jan Smit gemaakt.' Feyenoord-fans pikten het niet. Op Twitter is ironie morsdood.

Het is natuurlijk nogal kleingeestig dat Feyenoord-supporters hun haat tegen alles wat uit Amsterdam komt laten prevaleren boven de liefde voor hun eigen club en stad. Wie er met de grootste moeite alleen '020' kan uitpersen, is beklagenswaardig.

Maar geheel onbegrijpelijk is de weerzin niet. Een zege van Ajax in Stockholm zou voor een deel de glans hebben afgenomen van de landstitel van Feyenoord. Bovendien is de grens tussen zelfvertrouwen en arrogantie in de regio Amsterdam traditioneel flinterdun.

Dat bleek bijvoorbeeld toen voorzitter Michael van Praag halverwege de jaren negentig in een interview met Voetbal International de uitspraak 'wij zijn Ajax, wij zijn de beste' deed. Hij haalde daarmee de cover. Intussen haalde Ajax de ene na de andere prijs binnen. Dat stak natuurlijk ook.

Ajax daagt graag uit. Een dag voor de finale zette de club een filmpje online, We are back, dat veel Rotterdammers waarschijnlijk in de gordijnen joeg. Ajax presenteerde zichzelf als de club met het beroemde shirt die het voetbal opnieuw uitvond en legendes creëert.

Ver bezijden de waarheid is het niet, maar ik kan me voorstellen dat je de neiging krijgt om de firma Van de Bunte Aviation te bellen met de vraag wat het kost, een reclamevliegtuigje met de tekst 'Helemaal niets in Amsterdam' - helemaal als de zelfverzekerde (her)uitvinders van het voetbal in een Europa Cup-finale geen poot aan de grond hebben gekregen.

Zolang supporters elkaar niet met bakstenen bekogelen, is met rivaliteit weinig mis. Rivaliteit hoort bij sport, en gesar ook. Dat de achterban van Ajax de rivaal uit Rotterdam het landskampioenschap van harte gunde, was dit seizoen de grootste vernedering - en het vliegwiel voor alles wat daarna kwam.

Reageren? p.onkenhout@volkskrant.nl

Meer over