Rijke trekt nog graag portemonnee voor luxe

LISA SPIT

AMSTERDAM - Dure horloges, tassen en auto's zijn ondanks de economische crisis niet aan te slepen. Luxemerken Rolls-Royce, Burberry en Louis Vuitton presenteren stijgende verkoopcijfers waarop de crisis geen weerslag lijkt te hebben. Zo zag Rolls-Royce het afgelopen jaar 2.711 auto's wegrollen uit de showroom van de dealer. Een recordaantal, waarvan topman Torsten Müller-Oetvoes denkt dat het dit jaar zelfs nog overtroffen wordt.

'De kleine man in de straat moet besparen, maar de rijke man niet', zegt analist Willem de Meulenaer van de Belgische beleggingsadviseur Dierrickx. 'Pas wanneer het op een echte grote crisis uitdraait, waardoor bankiers bijvoorbeeld geen bonussen meer ontvangen of op straat komen te staan, zullen de duurdere producten er hinder van ondervinden. Maar traditioneel is het de luxesector die in crisistijd het minst getroffen wordt.'

LVMH, het Franse moederconcern van Louis Vuitton dat onder andere Marc Jacobs, Dom Pérignon en Donna Karan onder zijn hoede heeft, boekte in 2010 al een recordomzet van 20 miljard euro en een winst van ruim 3 miljard. De eerste negen maanden van dit jaar steeg de omzet van het imperium met nog eens 15 procent in vergelijking met dezelfde periode een jaar eerder en komt uit op 16,3 miljard euro.

Horloges en sieraden gingen het meest over de toonbank. LVMH zag de omzet hieruit met 26 procent groeien. Onder meer merken als TAG Heuer en Bulgari boekten goede resultaten. Ook Louis Vuitton wist zijn leidende positie te behouden en moest eerder dit jaar zelfs extra fabrieken openen om aan de grote vraag te kunnen blijven voldoen.

Luxeproducten vinden gretig aftrek in Azië: 'Er is een zichtbare verschuiving van rijkdom naar het oosten. In Azië komen er steeds meer rijken bij', zegt De Meulenaer. 'Wanneer een product duur genoeg is, zal het vanzelf goed verkopen. De nieuwe, rijke klasse hecht veel waarde aan status en wil daar veel voor betalen. In Japan had LVMH na de aardbeving en tsunami te maken met een klein dipje, maar daar trekt het inmiddels al weer aardig aan. Ook in Europa en de Verenigde Staten blijft de vraag naar luxemerken vooralsnog voldoende. De bedrijven verwachten dat deze groei aan blijft houden en voorspellen een goed eerste half jaar voor 2012.'

undefined

Meer over