Rijk stelt harde eisen aan de NS

De Nederlandse Spoorwegen krijgen beduidend strengere eisen van de overheid voorgeschoteld. Zo moet in 2007 87 procent van de treinen op tijd rijden....

De strenge afspraken staan in de tienjarige concessie die staatssecretaris Melanie Schultz binnenkort aan de NS geeft voor het exclusief rijden op het hoofdrailnet . Slaagt de NS er niet in aan die eisen te voldoen dan kan het spoorbedrijf een dwangsom opgelegd krijgen van de staatssecretaris. In het uiterste geval wordt het management ontslagen.

Ook moet de NS de klanten tot 2006/2007 in de spits, net als nu, een kans van 80 procent op een zitplaats garanderen. Pas als in 2006/2007 het spoorbedrijf nieuwe metro-achtige treinen inzet, mag dat percentage omlaag.

De NS kan de komende jaren eventueel treindiensten schrappen. Schultz heeft er geen probleem mee als er op de drukke trajecten meer treinen rijden, ook al zou dat ten koste gaan van minder treinen op rustige lijnen. De NS heeft voor het afstoten van treindiensten wel toestemming van de staatssecretaris nodig. 'Wij zullen dat beoordelen op de effecten die het heeft voor de bereikbaarheid van de grote steden in de Randstad', zegt Schultz in een interview met de Volkskrant.

De nieuwe concessie, die duurt tot 2015, is nodig om de verantwoordelijkheden tussen de NS (vervoerder), het ministerie (opdrachtgever en enig aandeelhouder) en ProRail (overheidsorganisatie die onder meer verantwoordelijk is voor onderhoud en aanleg van rails) helder af te bakenen en te bepalen wie verantwoordelijk is voor wat en bovendien wie er op kan worden afgerekend.

Als de NS of ProRail niet aan hun verplichtingen voldoen, kunnen ze een boete krijgen. De NS kan die voor treinvertragingen doorschuiven naar ProRail, als deze worden veroorzaakt door spoormankementen. De NS en ProRail moeten hier zelf over onderhandelen.

Meer over