Rijderswagen voor mannen met zitvlees

Mazda was lange tijd een merk voor aardrijkskundeleraren en vrijgezelle dames met verzekeringspolissen voor elk denkbaar risico. Neem de Mazda 626, die tot 2002 werd gemaakt....

Bard van de Weijer

Mazda gooide het roer om, mat zichzelf een hipper imago aan en introduceerde een nieuwe ‘ontwerpfilosofie’, die scherpe lijnen combineert met zwaar aangezette rondingen. Ook moesten nieuwe Mazda’s (in elk geval de 6) echte ‘rijdersauto’s’ worden, wat erop neerkomt dat hij de bestuurder uitnodigt de Gotthardpas te nemen, in plaats van de bijbehorende tunnel.

De opvolger van de 626 – de Mazda6 – werd een succes. Sinds kort is er een nieuwe versie van de 6 te koop in Nederland, die de terugkeer van het merk in de hogere middenklasse moet zekerstellen.

Mazda ziet zijn 6 als een concurrent van onder meer de Renault Laguna en stiekem ook een beetje als die van de BMW 3-serie. Het Japanse merk stelt dat het tegenwoordig sportief is, en net als de automaker uit München geen auto’s maakt voor bestuurders met dichtgeknepen billen.

Helaas is bij de nieuwe 6 sprake van overcompensatie. Om te benadrukken dat het om een sportieve auto gaat, is alles eraan hard. De zittingen van de voorstoelen: uit marmer gebeiteld. De vering: van graniet. Ook de versnellingspook en de koppeling geven niet de indruk dat ze de bestuurder een handje helpen bij het kiezen van een andere versnelling. Een betonwagen is comfortabeler. Toch is rijden in de nieuwe 6 een genoegen. Want juist door zijn stugheid en de wijze waarop de ‘cockpit’ is ingedeeld – de handrem zit helemaal aan de rechterzijde van de middenconsole, net als bij sommige TVR sportwagens, wat om onduidelijke redenen een sportief gevoel geeft – krijg je als bestuurder de indruk dat je bezig bent een heuse machine te bedienen.

De nieuwe 6 wordt geleverd in drie uitvoeringen: sedan, hatchback en als stationwagon. Er zijn vier motoren, drie benzine varianten van 1,8 tot 2,5 liter en een tweeliter dieselmotor. Bijna alle typen krijgen een energielabel B, een enkele heeft C. De diesel is stil – bij stationair toerental hoor of voel je hem werkelijk niet en dankzij de zes versnellingen maakt de motor ook bij 120 kilometer per uur weinig geluid. De Mazda6 is dankzij zijn relatief lage gewicht ook in de dieseluitvoering vrij snel, al heeft de motor pas boven de 1.700 toeren trekkracht. Zuinig is hij zeker: chauffeurs die zich kunnen beheersen, verbruiken 6 liter diesel per 100 kilometer.

Daar komt bij dat het interieur bestaat uit mooie materialen en dat er veel luxe is aan boord. Zo is een afzonderlijke klimaatbeheersing voor bestuurder en passagier bij de meeste modellen standaard (elke Mazda6 heeft air conditioning), net als cruise control. Daarvan zit de bediening heel handig op het stuur. Ook de geluidsinstallatie kan op het stuur worden bediend, evenals een aantal andere functies zoals het raadplegen van de verbruiksgegevens.

De nieuwe 6 is de aardrijkskundeleraar van weleer ontgroeid, niet alleen vanwege de prijs van ten minste 25.795,- euro, maar ook door zijn flitsende rijgedrag. Op één onderdeel blijft de Mazda6 een veilige keuze: hij staat bijna nooit stil langs de kant van de weg, blijkt uit pechstatistieken.

Bard van de Weijer

Meer over