Retourtje Canberra kost al 186 bomen

Het bestaat echt. Er zijn tienduizenden reizigers die met hun vakantievlucht of autoreis het broeikasprobleem niet willen verergeren. Op hun kosten laten ze de organisatie Trees for Travel bomen planten....

Theo Nijenhuis

Maar Trees for Travel krijgt concurrentie. Cool Flying is op de markt gekomen en biedt vliegreizigers hetzelfde. Voor vakantiegangers wordt het kiezen.

Dat vindt de consument niet leuk, zegt Sjaak de Ligt van Trees for Travel op grond van telefoontjes die bij de organisatie binnenkomen. 'In de teneur van de reacties', zegt De Ligt, 'overheerst de vraag of er nou echt op dit vlak ook al moet worden geconcurreerd'. Volgens De Ligt is er overleg geweest, maar tot samenwerking is het niet gekomen.

Freek ten Broeke van Multatuli Travel heeft het initiatief genomen voor Cool Flying en hij gaat er van uit dat de twee organisaties allebei voordeel hebben bij de nieuwe situatie. Ten Broeke: 'Mijn schoonvader heeft een aantal groentezaken. Die zitten bij voorkeur in de buurt van een filiaal van Albert Heijn. Daar hebben ze allebei profijt van. De klant kan kiezen. Als de spruitjes van AH hem niet bevallen, doet hij wél zijn boodschappen bij AH, maar haalt de groente bij mijn schoonvader. Dat versterkt de positie van allebei. In dit geval maak je de scoringskans groter.'

De internetsites van beide organisaties maken het gemakkelijk om de prijzen te vergelijken. Een retourtje Australië kost bij Trees for Travel 186 bomen en de organisatie doet er nog 21 gratis bij, omdat een vliegtuig meer uitstoot dan alleen CO2. Aan de berekening hangt een prijskaartje van 51 euro. Bij Cool Flying is de prijs hoger, ook voor de reiziger die alléén de CO2 wil compenseren. Die mogelijkheid biedt Trees for Travel niet. Met alleen CO2-compensatie kost de vlucht 166 bomen, ofwel ruim 53 euro. Een volledig compensatiepakket komt op 140 euro.

De verschillen zitten in de manier van berekenen. Trees for Travel kent drie bestemmingen: binnen Europa, in de buurt van Europa en ver weg. Cool Flying berekent de afstand tussen twee luchthavens in kilometers. Zo is een vlucht naar Parijs duurder bij Trees for Travel dan bij Cool Flying. Volgens Ten Broeke wijzen de eerste resulaten van Cool Flying uit dat de klant niet automatisch kiest voor de goedkoopste oplossing. Ongeveer de helft van de gebruikers doet dat wel en wil alleen dat de CO2-uitstoot wordt gecompenseerd. De andere gebruikers kiezen de duurdere 'klimaatneutrale' compensatie.

De bomen die Cool Flying en Trees for Travel laten planten, groeien naast elkaar op in landen als Maleisië, Oeganda en Ecuador. Soms worden ze gebruikt om bossen te herstellen van illegale houtkap.

Meer over