'Rembrandt staat voorop'

Nog lang niet genoeg Nederlanders weten wat het Rembrandthuis in Amsterdam te bieden heeft. De nieuw benoemde directeur legt uit hoe hij dat gaat veranderen.

AMSTERDAM - Na twee jaar interim-management heeft het Rembrandthuis in Amsterdam een nieuwe directeur. Michael Huijser (1967) krijgt de leiding over het voormalige woonhuis van Rembrandt in Amsterdam, dat is ingericht als museum. Huijser was eerder directeur van het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen. Ook nam hij met enkele anderen het initiatief voor de succesvolle internationale kunstbeurs Art Rotterdam.

Uw laatste vaste aanstelling was als directeur van de kunsthal Manarat al Saadiyat in de Verenigde Arabische Emiraten. Was dat een goede opstap voor het Rembrandthuis?

'Het is een grote kunsthal van 15 duizend vierkante meter. Ik werkte daar samen met onder meer het Louvre in Parijs, het Guggenheim Museum in New York en het British Museum in Londen. Ik heb bij die musea gezien dat je niet gebonden bent aan het gebouw, maar dat je ook veel buiten de muren van het museum kunt doen. In het Rembrandthuis kan ik weer meer inhoudelijk aan de slag. Een prachtige uitdaging, want ik probeer altijd een verschil te maken.'

Hoe wilt u het verschil maken bij het Rembrandthuis?

'Het verhaal van Rembrandt moet voorop staan en dat kun je via meer verhaallijnen vertellen, zowel binnen als buiten het gebouw. Rembrandt moet online beschikbaar zijn. Veel Nederlanders weten niet goed wat hier gebeurt, daar moet verandering in komen. We willen verder het middelpunt zijn van alles wat heeft te maken met Rembrandt - conferenties, festivals, educatieve programma's - en ik wil contacten leggen met verzamelaars wereldwijd voor eventuele exposities. Je moet je urgentie laten zien. Dat gaat verder dan het museum opleuken met een dj, wat maar een kortstondig effect heeft.'

Het museum heeft smalle trapjes en kleine kamers. Niet bang voor ellenlange rijen zoals bij het Anne Frankhuis?

'Je moet eerst kijken wat het gebouw aankan, natuurlijk. Je kunt activiteiten bedenken rondom plekken in de stad of elders waar Rembrandt is geweest of samenwerken met andere musea, zoals het Rijksmuseum en het Amsterdam Museum.'

U bent niet gespecialiseerd in zeventiende-eeuwse kunst. Komt er naast u iemand voor de artistieke programmering?

'Ik wil mensen met internationale expertise aantrekken en die per project aanstellen. De museumwereld verandert; een museum is tegenwoordig een merk dat je vertegenwoordigt, waardoor je veel meer kunt doen dan vroeger. Met mijn achtergrond in de museumwereld en mijn internationale netwerk heb ik er vertrouwen in dat dat gaat lukken. Mijn handen jeuken.'

undefined

Meer over