Reisbureaus schrijven slaaptrein af

Reisbureaus geloven niet dat de AutoSlaap Trein het komend seizoen nog gaat rijden. 'Er was erg veel vraag naar', zegt een woordvoerster van de Treinreiswinkel in Leiden....

De Fietsvakantiewinkel in Woerden heeft vergelijkbare ervaringen. Ongeveer honderd klanten stonden op de wachtlijst voor de vroegere autoslaaptrein van de NS, waarin een fietsrijtuig meerijdt. Een deel schakelt over op de fietsbus, zegt directeur Frank Houtstra. Er zijn er ook die het vliegtuig nemen.

Oorzaak van de moeilijkheden zijn de Franse spoorwegen. Die hebben de prijs voor het gebruik van hun railnetwerk verhoogd met 60 procent. Om die reden rijden de Belgische autoslaaptreinen eind september voor het laatst.

Voor de AutoSlaap Trein is de prijsverhoging hét obstakel. Euro-Expres Charter in Delft, die de trein heeft overgenomen van de NS, is nog in gesprek met de Fransen. 'Wij hebben de Treinreiswinkel niet gezegd dat we niet gaan rijden', zegt woordvoerder Huub Weeber. De trein zou deze zomer in de weekeinden pendelen tussen 's-Hertogenbosch en Avignon. Op zondag zouden ook fietsers meerijden. Die groep lijkt vooral terecht te komen bij Cycletours.

'Naar fietsbussen is inderdaad een forse vraag', zegt directeur Frits Deben. De groei lag deze week al op 18 procent. 'Sinds de eerste week van januari wordt er al enorm geboekt, maar ik heb niets gemerkt van extra boekingen door de moeilijkheden bij de slaaptrein.'

Deben heeft de indruk dat de groei structureel is: een groeiende groep mensen heeft geen zin meer in lange vakantieritten en heeft ontdekt dat de bus een bruikbaar alternatief is voor de auto.

De vraag naar treinreizen groeit ook. De Treinreiswinkel, die in juni vorig jaar startte, draait zo goed dat het bedrijf bijna was overgenomen. De omzet is in tien maanden tijd naar schatting verdrievoudigd.

Eigenaar Helmut Brall, afkomstig van het vroegere NBBS, wil niet kwijt wie het oog had laten vallen op het zesmansbedrijfje. Hij beaamt dat 'er iets gaande is geweest' en dat het bureau zou zijn opgegaan in een veel grotere organisatie, als een akkoord was bereikt.

'Maar onze kracht ligt in de kleinschaligheid en de persoonlijk benadering', zegt Brall. 'Voorlopig wil ik dat zo houden.' Hij beschouwt het bedrijf als zijn hobby.

De Nederlandse Spoorwegen, die vorige week zelf zijn begonnen met de verkoop van internationale reizen op internet, ontkennen dat zij de Treinreiswinkel hadden willen inlijven.

De NS heeft voorlopig minder mogelijkheden dan de winkel in Leiden. Houders van een kortings- of trajectkaart kunnen bijvoorbeeld on line geen Railpluskaart of Bahncard bestellen. Die kost 15 euro en geeft 25 procent korting op de internationale reis. Het aantal bestemmingen bij de NS is kleiner.

Maar de NS zegt dat de mogelijkheden dit jaar worden verruimd. Het is nu bijvoorbeeld nog niet mogelijk om één ticket te bestellen voor het traject Zwolle-Parijs.

De Zwolse klant zal een kaartje moeten kopen naar Rotterdam en van daar een apart ticket voor de Thalys naar Parijs.

Meer over