Reed Elsevier wil NRC Handelsblad en Algemeen Dagblad kwijt Aspirant-kopers Dagbladunie zwijgen

Alle Nederlandse uitgevers zijn dinsdagochtend na de bekendmaking dat de Dagbladunie te koop is, direct de kas gaan tellen. Want achthonderd of negenhonderd miljoen gulden voor het tweede krantenconcern van Nederland is misschien geen koopje, maar geen enkele concurrent durft deze buitenkans ongezien voorbij te laten gaan....

Van onze verslaggever

AMSTERDAM

Maar niemand durfde zich gisteren ook direct op te werpen als kandidaat-koper van de Dagbladunie-uitgaven: NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad en enkele regionale bladen. De bondigste reactie kwam van 's lands grootste krantebedrijf De Telegraaf: 'Geen commentaar.' Een even grote terughoudendheid was te bespeuren bij het Apeldoornse Wegener, waar een woordvoerder meldde 'op dit moment geen reactie' te kunnen geven.

In het 'wij oriënteren ons' van directeur R. Blom van Perscombinatie zat een iets positievere ondertoon. De meest uitgebreide reactie op de verrassende aankondiging door het moederbedrijf van de Dagbladunie, Reed Elsevier, komt van uitgeversconcern VNU. Toch toonde ook mr L. Schölvinck, secretaris van de raad van bestuur, zich gisteren de voorzichtigheid zelve. 'Het enige dat ik in deze fase kan zeggen is dat VNU altijd is geïnteresseerd in wat op het eigen speelveld gebeurt. Wij zeggen nooit meteen nee. Maar het is bepaald niet zo dat wij hiermee onder de club van gegadigden geschaard willen worden.'

Volgens hem zal het nog wel even duren voordat duidelijk wordt wie echt achter de Dagbladunie aan gaat, ook omdat het nu vakantietijd is en veel mensen weg zijn. 'Dit is een grote en belangrijke ontwikkeling. Voor een beslissing moet de tijd worden genomen.'

De Dagbladunie is de op een na grootste krantenuitgever van Nederland en bovendien een van de meest winstgevende. Samen met De Telegraaf en VNU behoort het tot de topverdieners onder de krantebedrijven, maar voor het moederconcern Reed Elsevier is het rendement niet hoog genoeg.

Het vooruitzicht van een moeizaam groeiende krantenmarkt met een even trage winstgroei maakt de keuze voor afstoting makkelijker voor een concern dat op zoek is naar explosieve winstcijfers. Vooral de grootste krant van de Dagbladunie, het Algemeen Dagblad, kwakkelt al enige jaren. Het kon vorig jaar, na een ingrijpende restyling, weer een kleine abonneegroei melden. Daar staat tegenover dat de andere krant, NRC Handelsblad, al jaren tot de snelste groeiers van de landelijke dagbladen behoort.

De uitgever die het gemakkelijkst de achthonderd tot negenhonderd miljoen voor de Dagbladunie kan ophoesten, is De Telegraaf. Het concern had eind vorig jaar 361 miljoen in kas. VNU heeft met 150 miljoen aanzienlijk minder, maar de wens om het eigen regionale krantebedrijf van een vlaggeschip te voorzien - eerder deed het al een mislukte poging Het Financieele Dagblad in te lijven - maakt ook VNU tot een kandidaat.

De regionale bladen van de Dagbladunie sluiten bovendien geografisch goed aan bij de gebieden die VNU met de eigen kranten bestrijkt. Dat geldt in zekere mate ook voor Wegener, maar dit concern zit het krapst bij kas. Een samengaan met Perscombinatie (uitgeefster van onder meer de Volkskrant, Trouw en Het Parool) kan gemakkelijk stuiten op bezwaren die bij mislukte fusiepoging tussen Dagbladunie en Perscombinatie in 1988 al naar voren zijn gebracht.

Niet alleen gebrek aan geld en oud zeer kunnen een overname blokkeren. Volgens een onderlinge afspraak van uitgevers mag niemand meer dan eenderde van de Nederlandse krantenmarkt in handen hebben, al zijn uitzonderingen mogelijk. De Dagbladunie heeft ruim 17 procent en voor De Telegraaf - goed voor een kwart - is dat samen veel te veel. VNU zou met de verwerving van de Dagbladunie net boven de grens van eenderde uitkomen. De overige kandidaten hebben van deze afspraak geen last.

Alleen een buitenlandse koper kan de rust op de Nederlandse markt verstoren. De krantenuitgevers hebben nu onderling nauwkeurig geregeld met hoeveel de abonnementen en advertenties elk jaar in prijs omhoog mogen gaan. Een eerste barst in dit krantenkartel lijkt in aantocht met het advies - tegen de zin van de uitgevers in - om de kranten volledige vrijheid op de advertentiemarkt te geven.

Meer over