Recordverlies Peugeot en Citroën: 5 mld.

PSA Peugeot Citroën, de op een na grootste autofabrikant van Europa, heeft over 2012 een historisch verlies geboekt van 5 miljard euro. In 2011 werd nog 588 miljoen euro winst gemaakt. Het verlies komt vrijwel geheel voor rekening van de sterk teruglopende verkoop in Europa.

PARIJS - Hoe maak je een nooit eerder vertoond negatief resultaat bekend en straal je tegelijk geloof in de toekomst uit? Dat was het dilemma waarvoor PSA-directeur Philippe Varin zich dinsdag gesteld zag. Geflankeerd door een Citroën DS3 Cabrio ter linker- en een Peugeot 208 Gti ter rechterzijde probeerde hij in het Parijse hoofdkwartier van de firma alle aandacht naar de toekomst te verleggen.

Vanaf nu zal het namelijk alleen maar crescendo gaan met Peugeot en Citroën. De kosten zijn al met 1,2 miljard euro teruggebracht, de voorraden zijn kleiner, er is afscheid genomen van diverse bezittingen, de productie is gestroomlijnd en de samenwerking met GM verloopt steeds beter. De eerste resultaten zijn er al: de Peugeot 208 was in december in Europa de best verkochte auto in zijn segment, de hybrides nemen de tweede plaats in op de Europese markt. Ook geruststellend: in 2013 worden zeventien modellen gelanceerd en PSA heeft nog steeds financiële reserves ter waarde van 10 miljard euro.

Allemaal goed nieuws dus. En toch is er dat enorme verlies dat moet worden verklaard. PSA betaalt de tol voor zijn sterk op Europa gerichte strategie. Vooral in Zuid-Europa ging de verkoop hard onderuit: in Italië met 21 procent, in Frankrijk 13 procent en in Spanje met 15 procent. Het marktaandeel liep terug van 13,3 naar 12,7 procent. In China daarentegen groeide het marktaandeel naar 3,5 procent, wat vooral te danken is aan de Peugeot 308 en de Citroën C4. Ter vergelijking: cosmeticaconcern l'Oréal verkocht vorig jaar voor het eerst meer buiten dan in Europa.

PSA wil het tij keren door de merken anders te positioneren. Peugeot moet 'allure, emotie en veeleisendheid' uitstralen. De modellen van Citroën C zijn 'eenvoudig, menselijk en slim'. Varin: 'Denk niet aan veel vermogen, wel aan een heel goede verhouding tussen prijs en kwaliteit en aan zuinigheid in het gebruik.'

De Citroen DS- reeks moet juist 'innovatie, luxe en een Parijs' levensgevoel' uitstralen. Dat Citroën daarmee in twee segmenten uiteenvalt, is volgens Varin geen probleem. 'In het verleden was dat met de DS en de 2CV ook zo.' In China worden de DS-modellen al als een apart merk verkocht.

PSA vertegenwoordigt tweederde van de Franse auto-industrie. Op de vraag of produceren in Frankrijk financieel haalbaar is, gaf Varin geen eenduidig antwoord. Een Peugeot 208 van de Franse fabriek is 700 euro duurder dan eenzelfde auto uit Slowakije. Het verschil wordt bepaald door de arbeidskosten. Peugeot maakte vorig jaar bekend dat achtduizend arbeidsplaatsen verdwijnen en dat de vestiging in Aulnay-sous-Bois wordt gesloten. Daar voeren de vakbonden al weken fel actie. De vraag is of het bij Aulnay zal blijven.

Eind december moest de Franse overheid een bankgarantie van 7 miljard euro afgeven voor PSA Finance, de bank van het concern die het mogelijk maakt auto's op krediet te kopen. Het goede nieuws voor PSA is dat de Europese Unie die garantie deze week goedkeurde.

undefined

Meer over