Recordjaar voor Playmobil, Barbie op haar retour

VAN ONZE VERSLAGGEVER PABLO KAMSTEEG

AMSTERDAM - Kinderen spelen steeds meer met speelgoedpoppetjes van Playmobil en minder met de poppen van concurrent Barbie. Ook babyspeelgoed van Fisher Price, naast Barbie een van de grote merken van de Amerikaanse speelgoedfabrikant Mattel, wordt minder verkocht. De Duitse poppetjesbouwer Playmobil daarentegen draaide in 2013 een recordomzet.

Mattel heeft een slecht laatste kwartaal achter de rug, maakte de bestuursvoorzitter van Barbieproducent Bryan Stockton vrijdag bekend. Speelgoedfabrikanten moeten het normaal gesproken hebben van de feestdagen, maar in de laatste drie maanden van 2013 daalde de omzet van Mattel alsnog met 6 procent ten opzichte van een jaar eerder, tot 1,56 miljard euro.

In thuisland de Verenigde Staten liepen de opbrengsten alleen al in het vierde kwartaal met tien procent terug. Traditioneel speelgoed verliest volgens het bedrijf steeds meer terrein aan spelcomputers en videospellen. Over het hele jaar bleef Mattel ternauwernood uit de rode cijfers.

Playmobil draaide in 2013 juist opnieuw een recordjaar, maakte topvrouw Andrea Schauer donderdag bekend op de Europese speelgoedbeurs in Neurenberg. Playmobil, dat driekwart van zijn producten buiten Duitsland verkoopt, zag de bedrijfsomzet met 4 procent stijgen tot 552 miljoen euro.

undefined

Meer over