Reclamebureaus wekken verleden tot leven

Zeeuws meisje is terug, Verkade adverteert sinds een maand weer met de meisjes van Verkade, en Hak reanimeerde Martine Bijl (58) voor de nieuwe Hak-reclame, die vanaf maandag op tv komt....

Hak en Bijl waren zeventien jaar en 35 televisiespotjes lang als erwtjes en worteltjes, een spreekwoordelijke combi ('U moet de groenten van Hak hebben'). Tot 2002. Toen dankte Hak Bijl af. Te ouderwets. Niet lang daarna werd Hak zelf ook afgedankt door de eigenaar, het Amerikaanse H.J. Heinz. Multinationals houden niet meer van lokale merken. Die kosten te veel aan aparte marketing.

Hak werd ingelijfd door het kersverse Neerlands Glorie, dochter van de Nederlandse investeringsmaatschappij NPM Capital. Neerlands Glorie wil oer-Hollandse merken in de voedingsector tot nieuw leven wekken. Het bedrijf nam ook Jonker Fris onder zijn hoede, en aast nu op augurkenmerk Koeleman.

Met zijn nieuwe reclame richt Hak zich allereerst op veertigplussers die zijn opgegroeid met de glazen Hak-potjes. Veel in het filmpje is dus als vanouds: het groene veld onder weidse wolken waarin Bijl de kijker vanachter een tafeltje toespreekt. Maar er zijn nieuwe dingen. Bijls sidekick meneer De Haan heet nu meneer De Haan junior. Type Boer zoekt vrouw-boer, die Bijl toevoegt: 'Bleef alles maar zo goed geconserveerd, hè mevrouw Bijl?'

De hele wereld globaliseert, maar Hak is weer Hak en 3VO heet sinds deze week weer gewoon Veilig Verkeer Nederland.

Nu Cora van Mora nog terug.

Erwin Wijman

Meer over