Reclame voor reclame

Volkskrant en ADCN laten zien hoe creatief dagbladadvertenties kunnen zijn..

De Volkskrant stelt vanaf komend najaar elke maand in het zaterdagse Media-katern een advertentiepagina ter beschikking aan reclamemakers. Die pagina, in full colour, volgt direct na de derde redactiepagina, op pagina 7 van het katern. De krant wil met dit initiatief de creatieve mogelijkheden van het dagblad als reclamemedium beter onder de aandacht brengen van reclamemakers en adverteerders. Tekst moet in deze advertenties een prominente rol spelen, benadrukt Mateo Mol, marketingmanager adverteerdersmarkt van de Volkskrant. 'We willen creatieven stimuleren om geegreerd na te denken over de combinatie van copy en beeld. Om zo de specifieke mogelijkheden van het medium krant te benadrukken.'

De gratis advertentieruimte is onderdeel van een sponsorcontract dat de afdeling advertentiemarketing van de Volkskrant in april sloot met de Art Directors Club Nederland (ADCN), de vereniging van Nederlandse reclamemakers.

De ADCN bijna zeshonderd leden beijvert zich voor een hoger creatief peil in de reclame en reikt daartoe onder meer jaarlijks de Lampen uit, de Oscars van de reclame-industrie.

De Volkskrant sponsort daarbij de Deelbekroning Copy. In die categorie wonnen dit jaar copywriter Bart Kooij en artdirector Nico Akkerman van DDB Amsterdam met hun campagne voor De Lotto.

De ADCN ziet de maandelijkse ADCN-pagina in de Volkskrant als een 'prachtig podium' voor haar leden. Reclame in de krant als reclame voor de reclame dus.

De advertenties gaan over een thema of een product waarvoor anders niet in de krant wordt geadverteerd. Dat kan een bestaand product zijn (Mol: 'Denk aan Droste of Werther's Echte, als die toestemming geven') of een thema ('Zoals het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie'). Elke maand bepaalt een jury met daarin ADCN-bestuursleden en een mediaredacteur van de Volkskrant welke uiting de krant haalt.

Mol wil niet zeggen welk geldbedrag hij jaarlijks overmaakt naar de ADCN. Maar dat wordt verre overschreden door de waarde van twaalf maal een krantenpagina wintig-tot dertigduizend euro per pagina.

Meer over