Rebelse jongere heeft afgedaan bij Veronica

De rebelse jongeren bestaan niet meer. 'Je bent jong en je wilt wat': het is verleden tijd. En dat gaat ingrijpende gevolgen hebben voor de zender die zich met die leuze profileerde....

Van onze verslaggever

The young one, het submerk dat de zender al enkele jaren voert, is waarschijnlijk om die reden niet gekozen als de nieuwe merknaam van de zender. In plaats daarvan wordt het ergens midden volgend jaar ME, geschreven met hoofdletters en uit te spreken als het Engelse 'mij'. Bij eerste lezing doet het denken aan een peloton gehelmde politiemannen, en bij het uitspreken blijkt iedereen aan Chinees eten te denken, maar voor HMG, de moedermaatschappij van de zender, is het de uitdrukking van een nieuw ik-tijdperk.

'Onze doelgroep is toch anders dan wij altijd dachten', zegt een woordvoerder van HMG. 'De rebelse jeugd blijkt helemaal niet meer te bestaan.' En in het persbericht staat: 'De tijdgeest is veel meer het volwassen grow up in plaats van het rebelse never grow up'.

De zender moet een nieuwe naam krijgen, omdat de vereniging Veronica uit HMG is gestapt. De heroriëntering op een constructief jong publiek lijkt directeur F. Moolhuijsen van marketingbureau PMSvW/Y & R 'een knappe vondst'. De zender zal voorop gaan lopen. 'Misschien dat SBS 6 zich in de toekomst ook wat zal moeten aanpassen.' Want programma's als Door 't lint, over zuipen en achter de wijven en de kerels aan in Spaanse badplaatsen, passen niet meer in deze tijd.

Volgens Moolhuijsen is de nieuwe tijdgeest overal al opgedoken. In de mode bijvoorbeeld. 'Het is vrolijker, vriendelijker.' Begin jaren negentig waren er volgens hem nog erg veel onzekerheden. 'Als je geen kansen denkt te hebben in de maatschappij, zet je je er tegen af.' Maar waar de banen voor het oprapen liggen, ligt verzet niet voor de hand.

De doelgroep (20-34 jaar) vindt het erg leuk om er helemaal bij te horen en zelf mee te doen met programma's. De HMG-woordvoerder: 'Dus zullen we nog meer dan nu interactief worden. Een concept als van De Relatieman spreekt erg aan.' Zulke programma's komen er meer.

Meer over