RandstadRail kost zes miljard gulden

Een nieuw, regionaal openbaar vervoerssysteem tussen Den Haag, Zoetermeer en Rotterdam is niet alleen technisch haalbaar maar ook kostendekkend. Het snelle RandstadRail, dat al in 2010 operationeel kan zijn en zes miljard gulden moet kosten, kan een belangrijke bijdrage leveren aan de oplossing van het mobiliteitsprobleem in het zuidelijk deel...

Van onze verslaggever

DEN HAAG

Tot deze conclusie komen de NS, het streekvervoerbedrijf ZWN en de Haagse en Rotterdamse vervoerbedrijven HTM en RET in een rapport dat woensdag is overhandigd aan minister Jorritsma van Verkeer. De minister toonde zich in een eerste reactie optimistisch over de kansen van het nieuwe systeem.

RandstadRail is een combinatie van trein en metro. Er wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande railverbindingen. Het nieuwe railsysteem moet dagelijks zo'n 600 duizend reizigers verwerken. Verwacht wordt dat in de Haagse en Rotterdamse regio in de komende jaren zo'n honderdduizend nieuwe woningen worden gebouwd waardoor het autoverkeer zal toenemen.

Meer over