Rabobank bezuinigt op kunst en sluit haar museum

De Rabobank sluit haar museum voor kunst. De Rabo Kunstzone, de expositieruimte waarin de bank eigen en nieuw werk toonde, gaat na de zomer dicht. De Rabobank is de enige bank in Nederland met een tentoonstellingsruimte die gratis is en vrij toegankelijk .

AMSTERDAM - 'We zijn bezig met een versobering van het kunstbeleid', zegt een woordvoerder van de bank. 'De ruimte wordt vanaf medio september ingezet voor andere zaken. We denken erover een expositieruimte van te maken over onze strategie.'

De Rabobank gaat ook minder geld uitgeven aan de aankoop van kunst, waarmee de bank in 1984 was begonnen. De bedrijfscollectie, die uit circa 2.000 werken bestaat, blijft wel intact. De woordvoerder wil niet zeggen hoe groot het aankoopbudget is en met hoeveel procent dit wordt verlaagd. 'Het wordt iets verminderd.'

De Rabo Kunstzone, 600 vierkante meter groot, werd drie jaar geleden bij de opening als het 'visitekaartje van de bank' gepresenteerd. 'We hebben prachtig werk in huis, dat willen we aan meer mensen laten zien', zei Sipko Schat in september 2011. Hij was toen lid van de raad van bestuur en voorzitter van de Kunstcommissie van de bank. Vorig jaar november moest hij aftreden als gevolg van de Libor-affaire.

In de Rabo Kunstzone werd twee keer per jaar een tentoonstelling georganiseerd: één met werken uit de eigen collectie en één solotentoonstelling. Tot 19 september staat in de expositieruimte de internationaal bekende film- en videokunstenaar Fiona Tan (1966) centraal. Navrant detail: haar tentoonstelling, die de laatste in de Rabo Kunstzone zal zijn, gaat over de crisis.

De beslissing van de Rabobank past in een ontwikkeling die al een paar jaar gaande is. Veel bedrijven hebben hun kunstbeleid versoberd. In tijden van crisis geldt het aankopen van kunst als onverkoopbaar tegenover de klant. Ook de afname van het aantal werknemers, en daarmee de benodigde kantoorruimte, wordt vaak als reden opgegeven.

De omvang van de bezuinigingen op bedrijfscollecties is nooit in kaart gebracht. Vrijwel alle bedrijven weigeren de hoogte van hun aankoopbudget bekend te maken. Maar het inkomstenverlies voor kunstenaars loopt vermoedelijk in de miljoenen euro's.

Dat er flink is bezuinigd, is vooral te zien bij de grootste bedrijfscollecties. ING is nog steeds nummer één qua aantal verzamelde kunstwerken, maar deze bank heeft in de afgelopen jaren 10 duizend van de 25 duizend kunstwerken afgestoten. De kunstafdeling van ING krijgt al enkele jaren geen geld meer voor nieuwe aanwinsten.

ABN AMRO heeft sinds 2008 geen apart budget meer voor de aankoop van kunst. De bank rondt eind dit jaar de verkoop af van 7.000 kunstwerken, waarna er 5.000 overblijven. De verzameling van telecombedrijf KPN telde enkele jaren geleden nog 6.500 kunstwerken. Dat zijn er nu 2.000. Verzekeringsbedrijf Achmea staakte in december vorig jaar het uitlenen en uitbreiden van zijn kunstcollectie (4.000 kunstwerken).

undefined

Meer over