Punkachtige substroming van Dior en Simons

Met op de eerste rij Elton John, Yoko Ono, Kate Moss, Karl Lagerfeld, Air, Malcolm McLaren, Bobby Gillespie en de Pet Shop Boys was er geen twijfel mogelijk: de Dior Homme show op maandagavond was het glamourmoment van de Parijse mannenmodeshows....

De stijl die Slimane in vier jaar voor Dior neergezet heeft, is van een kilometer afstand herkenbaar: superstrakke broeken met een laag kruis; korte, strakke jasjes erop, en een lange wapperende sjaal erbij. Die signatuur blijft komende winter, maar de invulling is wel vrouwelijker dan ooit. Gouden laarsjes met flinke hakken, een overhemd met het strikboordje van een damesbloesje, en de herintroductie van de cape (strak, geen Zorrocape), hetgeen een man een beetje koket maakt. Dat sluit goed aan bij de terugkeer van de dandy .

Het beeld van Dior is een duidelijke substroming, want naast alle nette mannenkleren van nu is er een groeiende groep merken met een punkachtige stijl, die nauw samenhangt met liefde voor underground-muziek.

Grote gangmaker daarin is Raf Simons. Zijn show op zaterdagavond was weer een onbetwist hoogtepunt. De Belg is tien jaar bezig en keek terug op de invloedrijke kleding die hij maakte, maar hij herontwierp alles met de blik op de toekomst gericht. Strakke leggings of juist enorme ballonbroeken , de allermooiste geometrische truien, en volumineuze jassen; het voelde gloednieuw aan, hoewel het ook deed denken aan de jaren-tachtig-grote-schouder-mode van Montana en Mugler.

Simons is de eigenzinnigste ontwerper van nu. Hét gerucht van deze week, in The Herald Tribune, was dat Simons wellicht de nieuwe ontwerper van Jil Sander of Helmut Lang wordt. Goed idee, maar kan hij creatief doen wat de twee afgedropen naamgevers van die merken niet voor elkaar kregen?

Simons en Slimane kijken allebei goed naar de kleding van coole jongeren op straat, en vast ook wel eens naar elkaar. Bovendien hebben ze een flinke school volgelingen. De jonge Belg Kris Van Assche toonde zijn eerste collectie, en het is nogal logisch dat dat sterk aan Dior Homme deed denken, want hij was daar jarenlang de assistent van Hedi Slimane. De jonge Hongaar Petar Petrov verraste afgelopen jaren met goede gabber-achtige straatmode, maar nu leek zijn collectie toch echt veel op Raf Simons van een paar jaar terug.

Number (N)ine is een jong Japans merk dat al een tijdje gonst. De kleren leken een perfect huwelijk tussen Dior en nichtenmerk Dsquared: strakke broeken onder houthakkershemden.

En het tragische geval van deze subcategorie in de mode is Xavier Delcour, de Belg die met zijn zwarte ravenmode een soort pionier in het genre is. Maar die nooit echt door brak. Zijn show op zondagavond was behoorlijk slecht: kinderpunk, met amper een nieuwe visie. Zwarte jassen met grote kragen, brede witte stiksels en lelijk grote zilveren drukknopen; alsof je moeder een punkoutfitje uit de Burda-catalogus in elkaar had gestikt. Wie zit daar nu op te wachten als er ook Raf Simons en Dior in het rek hangt?

Meer over