Pulcinella & Paarse dwazen ****

In volle vaart en met een uitstekende timing, maken de dansers de humor door en door fysiek.

MIRJAM VAN DER LINDEN

dans

Pulcinella van Nils Christe en Paarse dwazen van Mauro de Candia, beide door Introdans Ensemble voor de Jeugd

2/3, Schouwburg Arnhem, Tournee t/m 18/5. introdans.nl

De vrouw die op de voortkabbelende, beschaafde operazang van Offenbach langzaam de lichtspot in loopt, zorgt voor een kleine cultuurshock. Ze heeft een lelijk gekromde bovenrug, een mond die als een vis op het droge naar lucht hapt en een buitenproportionele knot op haar hoofd, waaruit bij elke beweging meer stof opwaait. Niks ingetogen elegantie of delicate emotie in lijn met de muziek. In de balzaal van choreograaf Mauro de Candia, te gast bij Introdans Ensemble voor de Jeugd, gaat het niet 'zoals het hoort' - in de Kunst noch in de Liefde, een van haar favoriete thema's.

Op de dansvloer, met aan weerszijden een rij stoeltjes op wielen die zich later mengen in de choreografie, proberen de in chic zwart geklede dansers, hun gezichten cabaretesk wit, uit alle macht te komen tot een innige paardans . Dat is nog niet zo eenvoudig. Aan de muziek ligt het niet, met flarden verleidelijke tango, opgewonden Mozart en gevoelige Vivaldi en Bach. Het zijn de mensen zelf, die Paarse Dwazen, zoals De Candia zijn stuk noemde, en in 2012 gecreëerd voor het Amerikaanse Milwaukee Ballet.

Zowel de mannen als de vrouwen (maar toch net iets vaker de vrouwen) gedragen zich onbeheerst en verwend, niet bereid echt naar de ander te 'luisteren'. Het levert groteske, absurde dans op, ballet met een twist, vol uitglijders, gemok en geblaas. Zelfs het publiek wordt uitgelachen. In volle vaart en met een uitstekende timing, die de humor door en door fysiek maakt, werken de dansers allerlei vluchtige ontmoetingen af, tot ze uiteindelijk het bijltje erbij neergooien in een brullende groepsknuffel.

De Candia, die het Italiaanse platform Arte&BallettO oprichtte en sinds ruim een jaar, als opvolger van de Nederlandse Nanine Linning, ook artistiek leider is van het dansgezelschap van het Theater Osnabrück, is zichtbaar beïnvloed door Jirí Kylián, in wiens werk hij veel heeft gedanst. Paarse Dwazen is niet per se voor jeugd gemaakt, maar Introdans weet dat dat ook niet hoeft om kinderen te boeien. Als de humor maar gelaagd is, kan iedereen het zijne grinniken.

Het andere ballet in dit voorjaarsprogramma is Pulcinella. Deze old-timer van Nils Criste, in 1987 gechoreografeerd voor Scapino Ballet, rijdt nog als nieuw. Het verhaal van Pulcinella, de Napelse Jan Klaassen die van zijn Palumella houdt maar zich ook graag tegen andere mooie vrouwen aanvlijt, blijft grappig. Zeker als op een gegeven moment vier Pulcinella's met lange neuzen rondlopen. Het toneelbeeld is een kleurexplosie en de bewegingen gaan nauw samen met de muziek van Stravinsky. De expressiviteit van de dansers geeft glans aan dit alles.

undefined

Meer over