NIEUWS

Provincie Groningen moet 94 miljoen bijleggen voor nieuwe ringweg

Na twee jaar is de impasse rond de aanleg van de nieuwe Zuidelijke Ringweg om Groningen doorbroken. Dat heeft wel een prijskaartje: de provincie moet 94 miljoen euro bijpassen.

Werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg in Groningen, in de zomer van 2003. Beeld Harry Cock  / de Volkskrant
Werkzaamheden aan de Zuidelijke Ringweg in Groningen, in de zomer van 2003.Beeld Harry Cock / de Volkskrant

Dat is het dinsdag gepresenteerde resultaat van slepende onderhandelingen tussen de provincie Groningen, Rijkswaterstaat en de aannemerscombinatie Herepoort. Het aanvankelijke bouwbudget bedroeg circa 650 miljoen euro. ‘Met deze overeenkomst kunnen we weer vooruit’, zei gedeputeerde Fleur Gräper (D66). ‘Dat we substantieel meer geld neerleggen, is duidelijk.’ Provinciale Staten moeten er nog een besluit over nemen. 

De bouw van de nieuwe ringweg om Groningen verloopt al jaren uiterst moeizaam, met behalve grote meerkosten ook forse vertraging tot gevolg. De megaklus – het grootste bouwproject in Noord-Nederland ooit – werd in 2016 gegund aan een consortium geleid door twee grote Duitse bouwers: Max Bögl en Züblin. In 2021 had de nieuwe weg klaar moeten zijn, dat wordt nu 2024.

Er ontstond steeds opnieuw onenigheid wie moest opdraaien voor de meerkosten van technische tegenvallers. Twee jaar geleden werd er op hoofdlijnen een akkoord over gesloten, maar de uitwerking daarvan liet op zich wachten. De aannemer dreigde bovendien het werk neer te leggen. ‘We zijn opgelucht dat we door kunnen bouwen en kijken met vertrouwen naar de verdere realisatie van het project’, verklaarde Hans de Koning, voorzitter Combiraad, en algemeen directeur van Max Bögl.

De financiële pijn is nu weliswaar verdeeld, maar de openheid daarover beperkt zich tot de scheur in de broek van de provincie. Hoeveel de aannemerscombinatie Herepoort er bij inschiet, blijft met instemming van het provinciebestuur geheim, tot grote ergernis van de oppositie in Provinciale Staten. Rijkswaterstaat past 10 miljoen euro bij.

Volgens gedeputeerde Gräper vroeg de aannemerscombinatie om geheimhouding omdat het marktgevoelige informatie zou betreffen. Het provinciebestuur stemde in. Provinciale Staten worden wel in beslotenheid geïnformeerd, maar kunnen deze kennis niet gebruiken in publieke debatten.

De extra kostenpost voor de provincie gaat ten koste van andere regionale infrastructurele projecten: de verdubbeling van de N33 naar Appingedam en de Wunderline, een verbeterde treinverbinding tussen Groningen en Bremen. Vanuit het Ommeland wordt teleurgesteld gereageerd. ‘Ik betreur dit zeer, de verbreding van de N33 is van wezenlijk belang voor het versterken van de regionale economie, industrie en werkgelegenheid in ons gebied’, aldus Wethouder Jaap Borg van de gemeente Midden-Groningen.

Reconstructie Het conflict tussen de provincie en de aannemer liep hoog op. Hoe werd de nieuwe ringweg een een lijdensweg?

Meer over