Prijzen brillenglazen verschillen sterk

De prijsverschillen tussen identieke brillenglazen zijn bijzonder groot. Soms vraagt de ene opticien ruim vier tot zes keer zo veel als een ander....

Dit bureau heeft in opdracht van een nieuwe opticiengroep bij twaalf opticiens, zowel franchisers als zelfstandig gevestigde opticiens, de prijzen van brillenglazen vergeleken. De onderzoekers stapten als 'klant' met een recept en een montuur de winkel binnen en bestelden de glazen.

Het bureau heeft zowel eenvoudige als de duurdere multifocale glazen, waarmee de gebruiker zowel dichtbij als veraf scherp kan zien, onderzocht. Daarbij kwamen zeven soorten aan bod, zowel van kunststof als van glas.

De grote verschillen zitten bij de dure multifocale glazen. Voor een paar dunne multifocale glazen van kunststof met coating lopen de prijzen uiteen van 450 tot 1188 gulden. Meekleurende multifocale glazen zijn te koop voor prijzen tussen 310 en 1265 gulden. Bij de eenvoudige standaardglazen lopen de prijzen uiteen van 52 tot 300 gulden. De namen van de ketens waar de glazen zijn gekocht, geeft het bureau niet vrij.

De bril is al jaren inzet van een felle concurrentiestrijd. Jaarlijks wordt in de tweeduizend optiekwinkels naar schatting 1,5 miljard gulden aan monturen en glazen omgezet. Iets meer dan de helft van de Nederlanders draagt een bril of heeft contactlenzen nodig.

Tot voor twintig jaar geleden kende Nederland alleen zelfstandige opticiens. In de jaren tachtig kwamen daar prijsbrekers als Hans Anders en Pearle bij. Een paar jaar geleden mengde het Britse Specsavers zich in de strijd.

De eerste prijsbrekers beschuldigden de ouderwetse opticiens van prijsopdrijving. De winkels moesten het hebben van slechts enkele klanten per dag en rekenden hoge prijzen omdat ze wisten dat de klant toch niet naar een concurrent zou overstappen.

Het nieuwe onderzoek wijst uit dat grote prijsverschillen, ondanks de felle concurrentie, nog niet zijn verdwenen. De Consumentenbond hield in februari 1999 een onderzoek naar één soort brillenglazen in Zuid-Holland. Ook daaruit bleken prijsverschillen (tussen 200 en 400 gulden) te bestaan voor standaard brillenglazen. De bond kon de verschillen niet verklaren uit kwaliteit. Soms rekenden winkels van dezelfde keten, in dit geval Hans Anders, andere prijzen voor dezelfde glazen.

Tegelijk met het onderzoek van Mystery Guest is ook een NIPO-enquête onder brildragers gepresenteerd. Ongeveer de helft van de ondervraagden vindt de prijsvoering van opticiens ondoorzichtig.

Meer over