Prijsstunters maken crisis draaglijk

Nieuwe huizen die weggaan met een korting van 50 duizend euro en de snel dalende benzineprijs verzachten de pijn.

Van onze verslaggevers Wouter Keuning en Pieter Klok

In vrijwel alle winkels woedt een prijzenslag, ziet Ton Bos, consultant bij de Retail Wholesale group. ‘Winkeliers zijn bang dat ze met veel spullen blijven zitten en dat willen ze koste wat het kost voorkomen.’

Maar ook projectontwikkelaars willen zo snel mogelijk af van hun voorraad huizen. Wie voor het eind van het jaar een huis koopt dat ontwikkelaar Heijmans in Hooglanderveen heeft gebouwd, kan tot 50 duizend euro korting krijgen. ‘Met de actie proberen we de omzet van dit jaar te verhogen’, zei verkoopadviseur Marije Spithoven in het AD.

Voor Nederlandse autobedrijven, die in november werden geconfronteerd met 22 procent minder verkopen, is de situatie het nijpendst. Zij doen alles om van hun voorraden af te komen.

Renault-dealer Hans Jongerius uit Woerden geeft iedereen die een Espace koopt uit zijn voorraad, er deze maand een Twingo bij cadeau.

De inflatie neemt door al deze prijsdalingen snel af. Dit zal ook blijken uit de cijfers over november, die het CBS vandaag publiceert. Inmiddels moet rekening worden gehouden met deflatie, een daling van de prijzen. Dat is goed nieuws voor de koopkracht op korte termijn, maar het kan ertoe leiden dat op termijn de lonen omlaag moeten, waardoor de schulden – hypotheken – groter worden.

Marketingadviseur Rogier van Kralingen van Innoa noemt de prijsstunters ‘onverstandig’. ‘Bedrijven grijpen vaak automatisch naar prijsverlagingen. Maar omdat iedereen het doet, lukt het niet het marktaandeel vast te houden. Het is slimmer de prijzen gelijk te houden, en voor dat geld de klant meer te bieden.’

Marketingspecialist Max Kohnstamm vult aan: ‘Het gevaar van een neerwaartse spiraal is groot. Dat kan ertoe leiden dat aanbieders onder de kostprijs gaan leveren. Vooral niet stunten, dus.’

Maar soms kan het niet anders, stelt Kohnstamm: ‘Als de kosten van het aanhouden van voorraden heel hoog zijn, dan moet je wel. Je moet het ook doen als je financieel sterk staat en je met een prijsverlaging de concurrentie kunt uitschakelen.’

Meer over