President Mexico opent pr-offensief na griepgolf

Oproep Bekende Mexicanen in de tuin van de president: ‘Beleef Mexico!’..

Van onze correspondent Cees Zoon

MEXICO-STAD Als een volleerd showmaster van de nationale tv-gigant Televisa heeft de Mexicaanse president Felipe Calderón een programma gepresenteerd dat Mexico weer op de kaart van het wereldtoerisme moet zetten. In de tuin van zijn residentie riep hij, omringd door Bekende Mexicanen, zijn landgenoten op de rijen te sluiten en allemaal ambassadeurs van het land te worden.

Het plan ‘Beleef Mexico!’ moet het imago van Mexico zodanig opvijzelen dat buitenlanders het land weer willen bezoeken. Sinds het uitbreken van de nieuwe griepvariant, die in sommige landen (zoals Nederland) hardnekkig de Mexicaanse griep wordt genoemd, is Mexico veranderd in een getto waarin geen buitenlandse toerist zich nog waagt.

‘Het gaat erom dat iedere Mexicaan vanuit zijn eigen loopgraaf, vanuit het forum waar hij opereert, vanuit het werk dat hij doet, vanuit de mensen met wie hij contact heeft, ons helpt te bewerkstelligen dat meer en meer mensen ons land bezoeken en genieten van Mexico, van zijn natuurschatten, van zijn mensen’, aldus Calderón bij de presentatie van de campagne, waarvoor hij 65 miljoen euro heeft uitgetrokken.

De president ontbood een keur aan vedetten uit de wereld van de sport, het variété, de kunsten en het bedrijfsleven, en natuurlijk de sterren van de twee nationale tv-bedrijven Televisa en Tv Azteca.

Zo was Carlos Slim, de op een na rijkste man ter wereld, present, net als de nieuwe bondscoach Javier Aguirre (die zijn handen al vol heeft met het opvijzelen van het imago van het nationale voetbalelftal), en zanger Fher van Maná, de populairste band van Latijns Amerika – Calderón zat naast hen. Verder presenteerde hij reclamespotjes met operazanger Placido Domingo, voetballler Rafael Márquez, golfster Lorena Ochoa en acteur Diego Luna. Die filmpjes moeten volgens Calderón ‘de wereld vertellen wat wij zijn: een sterke natie met een niet te imiteren eenheid en identiteit’.

Het actieplan moet ook de Mexicaanse economie in de rug steunen. Die was al ernstig verongelukt door de kredietcrisis, maar heeft door de griepuitbraak een extra duw naar beneden gekregen. Meer dan honderdduizend aan het toerisme gelieerde banen zijn in een maand tijd verdwenen.

Burgemeester Marcelo Ebrard van Mexico-Stad presenteerde woensdag zijn eigen actieplan. Het sluiten van de stad gedurende een week begin mei heeft de hoofdstad een miljard dollar gekost. De hotelbezetting zakte tot bijna nul, een stuk dieper dan na de desastreuze aardbeving van 1985 waarbij tienduizend mensen omkwamen. Drie weken na de griepexplosie zijn de toeristen nog steeds niet teruggekeerd. Met flinke kortingen in hotels, restaurants en bij autoverhuurbedrijven probeert de stad de wegblijvers te verleiden: ‘De griepgolf is voorbij en de stad kan veilig bezocht worden.’

Een probleem met het opvijzelen van het imago van Mexico is dat na het wijken van de griepdreiging de ‘narco-oorlog’ weer alle aandacht voor zich opeist. De oorlog tussen de drugsbendes onderling en leger en politie tegen deze bendes had het beeld van het land al behoorlijk beschadigd.

Dinsdag en woensdag arresteerde het leger in een grootscheepse militaire operatie liefst elf burgemeesters in de staat Michoacán vanwege hun vermeende relaties met het kartel De Familie. Ook 17 topambtenaren van de staat werden opgepakt. In de stad Apatzingán werd het stadhuis omsingeld door militairen en elitetroepen van de politie, waarna de burgemeester uit de raadsvergadering werd gehaald en afgevoerd met een helikopter.

Meer over