Premières passen wonderwel bij hun bijzondere locaties ***/****

Grappig toneel voor voetbalfans en voorstelling over de Titanic met geniaal uitgangspunt.

Een van de belangrijkste pijlers van het Zeeland Nazomer Festival (ZNF) is de keuze van de locaties. Niet één voorstelling wordt gespeeld in een normale schouwburg of theaterzaal. Artistiek leider Alex Mallens kruist de provincie door op zoek naar bijzondere plekken die passen bij de voorstelling. Soms is het raden naar het verband (Oom Wanja in een boerenschuur - waarom?), maar dit jaar passen de vier ZNF-premières wonderwel bij hun locaties.

Zo maakte Conny Janssen Danst de openingsproductie How long is now op de maat van de Machinefabriek in Vlissingen - danstheater over massa versus individu in een rauwe omgeving. Daarna diende De Vest van Veere als natuurlijke scheiding tussen Medea en haar ontrouwe Jason en werd deze plek tevens de dodenakker voor haar kinderen.

De laatste twee premières van de ZNF-editie 2012 spelen zich af in zeer verschillende ruimten die allebei museum heten. Alex Mallems schreef de tekst van Zeeuwen van Oranje, een voorstelling over Zeeuwse voetballers die ooit in het Nederlands elftal hebben gespeeld. Van Toine van Renterghem via Willem van Hanegem tot Peter van Vossen. Plaats van handeling: Voetbal Experience in Middelburg, een kruising tussen een voetbalmuseum en pretpark. Bedoeld voor ouders en puberzonen die normaal gesproken voetbalplaatjes sparen.

De voorstelling is een merkwaardige, wat onbestemde maar vaak ook grappige confrontatie tussen twee sportfanaten. Sjaak (Bas Teeken) is rondleider in het Voetbalmuseum en JJ (Hein van der Heijden) zit in de buurt op een camping en is vooral fan van wielrenner Jan Raas. Na een uitgebreide inleiding over de Zeeuwse oranjeboys ontrolt zich in de voetbalkantine een bizarre dialoog tussen twee mannen aan wie hier en daar toch een steekje los zit - het zijn een beetje losers, met een grenzeloze fantasie. Vol energie gespeeld door beide acteurs, waarbij Van der Heijden ook nog een mopje Sinatra ten beste geeft. Met tussen hen in een raadselachtig Zeeuws Meisje, gespeeld door de Vlaamse actrice Lauranne Paulissen. Schoonheid kan in een dribbel zitten, maar soms ook in een meisjesgezicht. Zeeuwen van Oranje is een vrolijke farce, enigszins wezensvreemd in het doorgaans wat serieuze festivalaanbod, maar juist daarom ook verfrissend.

Verrassend is de voorstelling Boot & Berg, een coproductie van het ZNF met LOD Muziektheater uit België. Honderd jaar na de ondergang van de Titanic maakten Peter Vermeersch (muziek) en Josse de Pauw (tekst en regie) daarover briljant muziektheater met een vijftienkoppig orkest, tekstprojecties, een verteller (De Pauw zelf) en een fabuleuze sopraan, Rolande Van der Paal. Het uitgangspunt is geniaal: de ijsberg en de boot zijn hier namelijk personages geworden. Daarbij staat de boot voor het vooruitgangsdenken en de ijsberg voor de natuur, en uiteindelijk voor de afbrokkeling daarvan. Twee uitersten die elkaar onvermijdelijk ontmoeten.

Het theatrale concert is opgezet als een zinderend liefdesduet, met een expliciet seksuele lading, waarbij de berg smachtend wacht op het moment dat zij door de boot wordt doorboord. Daarmee gaat Boot & Berg ook over hoe een onmogelijke liefde tot vernietiging kan leiden.

Dit gegeven, en de hoge kwaliteit van de artiesten, maakt dit tot een unieke ervaring. Gespeeld in een oude suikerfabriek die binnenkort dienstdoet als Industrieel Museum Zeeland. In Sas van Gent, een desolaat stukje Nederland waar industrie en natuur dagelijks botsen. Hein Janssen

undefined

Meer over