Praatshow

ER ZIJN er vast onder u die mijn zus Jo verleden week in die stomme praatshow zagen. U zult wellicht begrijpen hoe gênant dat voor ons was....

Wat zijn die praatshows commercieel geworden. Het is net alsof cultuur buiten alle reclamecodes valt, want de gasten mogen schaamteloos hun nieuwste boek of cd-tje laten wapperen, met een dringende aansporing van de interviewster om vooral ALLES te kopen. Ik dacht altijd dat platenmaatschappijen en uitgevers geld zát verdienden. Voor de cultureel geïnteresseerde kijker, die niet houdt van oeverloos consumeren, is het ook niet echt leuk om zo grofstoffelijk als potentiële klant gemanipuleerd te worden. Het maakt de kunst zo ordinair, want het lijkt sprekend op uitgebreide reclame voor de nieuwste kleurshampoo van de Etos of voor de biologische granen van Albert Heijn. Dat zijn trouwens eerlijker producten dan zo'n boek van Jo, die stomme trut die nou beroemd zit te worden terwijl ze met geen woord rept van haar tweelingzuster! Alsof ik niet interessant genoeg ben! Alsof ze vroeger niet bij me afkeek op school! En alsof ik me niet jarenlang heb gehouden aan de afspraak om niemand te vertellen dat ze een lelijke wrat heeft op haar linkerbil!

Meer over