Praag laat de Kalverstraat achter zich

De prijzen op de Europese kantorenmarkt mogen een krimp vertonen van 4 tot 5 procent. En de opgeblazen woonhuizenmarkt mag volgens menigeen binnenkort als een zeepbel uiteenspatten....

Van onze correspondent Bart Dirks

Internationaal makelaar Cushman & Wakefield publiceerde dinsdag in Brussel de resultaten van een jaarlijks onderzoek naar huurprijzen van 226 winkellocaties in 45 landen.

Op de onbetwiste eerste plaats staat Fifth Avenue in New York. Op het 'Gouden Kruispunt' van Fifth en East 57th Street zitten nu op de vier hoeken de etalages van Tiffany's, Bergdorf Goodman, Bvlgari en Louis Vuitton. Gemiddelde jaarhuurprijs per vierkante meter: 7967 euro.

Daarbij vergeleken is de huur op de Champs Elysées in Parijs, de duurste Europese locatie, met 6287 euro haast een koopje.

De absolute toplocaties in grote steden werden vrijwel overal ter wereld duurder. 'In Nederland en België zijn de topstraten relatief kort', analyseert Eric van Dyck van Cushman & Wakefield. 'Zelfs als in economisch mindere tijden sommige winkels over de kop gaan, is er op die toplocaties vraag naar panden.'

Maar in minder prominente straten zijn geen wachtlijsten. 'Dan vallen er dus meteen gaten in het straatbeeld en blijven de huren stabiel. Of dalen licht.'

In de Nederlandse topvijf is het evenwel sappelen. De huren in de Kalverstraat (Amsterdam, nummer 1), Lijnbaan (Rotterdam, plaats 2) en Spuistraat (Den Haag, nummer 5) bleven stabiel. Een huurverhoginkje van 0,9 procent was er voor de Grote Staat in Maastricht (gedeelde derde plaats met de Lange Elisabethstraat in Utrecht). Alleen Demer in Eindhoven (nummer 6) en de genoemde Lange Elisabethstraat in Utrecht stegen met respectievelijk 4,7 en 3,3 procent meer dan de inflatie.

Alhoewel de Europese toptien van winkelstraten wordt gedomineerd door Londen en Parijs (beide met vier straten), zit de meeste dynamiek in het zuiden en oosten van Europa. In Tsjechiëstegen de prijzen met 25 procent. Vooral Praag plukt de vruchten van haar toeristische aantrekkingskracht. Een vierkante meter op het Wenceslas Plein doet 1680 euro per jaar – veertig euro meer dan de Kalverstraat.

Toch volstaat een toplocatie al lang niet meer. Bij de aanschaf van kleding, een auto of televisie is de consument veel minder merkentrouw dan een aantal jaren geleden. Kledingzaken pakken uit met video-walls, inpandige cafés en restaurants.

Van Dyck: 'In Madrid zag ik een driehonderd meter lange skipiste, en in Kuala Lumpur wordt in een twaalf verdiepingen tellend winkelcentrum een rollercoaster gebouwd.' Misschien een idee voor de Kalverstraat?

Meer over