Poupoupidou, Body Language, Bandidas

Iedere dag zet de Volkskrant de beste filmtips voor u op een rij.

Sophie Quinton in Poupoupidou van Gérald Hustache-Mathieu Beeld Poupoupidou
Sophie Quinton in Poupoupidou van Gérald Hustache-MathieuBeeld Poupoupidou

Poupoupidou (Gérald Hustache-Mathieu, 2011)
Arte, 00.20-02.00 uur
Gelukkig maar, dat een onderwerp je soms zo in de schoot wordt geworpen. David Rousseau, schrijver met een writer's block, is even terug in zijn geboorteplaats Mouthe, een verlaten en ijzig koud plaatsje in de Franse Jura. Hij verheugde zich op een fikse erfenis, maar ziet die door zijn neus geboord. Op weg van de notaris naar zijn hotel rijdt hij langs een opstoppinkje, veroorzaakt door het dode lichaam van een inwoonster die in de diepe sneeuw zelfmoord heeft gepleegd. Het is een aanblik die hem bijblijft. En ons ook, want wij hebben haar stem in het begin van de film al gehoord, toen zij naar haar dood tot ons sprak.

Met Poupoupidou (Who Killed Marilyn) heeft de Franse schrijver en filmer Gérald Hustache-Mathieu (Peau de vache) een eigenzinnige film gemaakt. Geen thriller, geen mystery, geen drama, wel van alles een beetje. Met vooral veel sfeer: de opnamen van het besneeuwde landschap, de verlaten straten, de oude Peugeot 504 cabrio en het hotel dat nog slechts bevolkt wordt door één, merkwaardig ander mens. Van die sfeer moet de film het vooral hebben; het verhaal dat Hustache-Mathieu bedacht en waarin de hoofdpersoon samen met een ambitieuze lokale politieman tegen de klippen op - de officiële lezing is 'zelfmoord, zaak gesloten' - in het verleden duikt van de overleden vrouw, is niet verfijnd en overtuigend genoeg om indruk te maken. Met als basis haar gevonden dagboeken maakt de cineast het zich verteltechnisch nogal makkelijk en de overeenkomsten met het leven van Marilyn Monroe die de hoofdpersoon en wij stilaan zouden moeten gaan zien, liggen er te dik op - let alleen al op de opzichtige wijze waarop het getal 5 in de film opduikt. Daartegenover zetten hoofdrolspelers Sophie Quinton, als de overleden vrouw, en Jean-Paul Rouvé als de schrijver mooie personages neer die heerlijk bijna samenvloeien met de allemachtig mooi gefotografeerde, winterse omgeving.

Poupoupidou
Ook met de titel van de film (en met de internationale titel:Nobody Else But You) verwijst Gérald Hustache-Mathieu naar Marilyn Monroe. Het zijn de beroemdste frasen uit het liedje I Wanna Be Loved By You (uit 1928) dat ze beroemd maakte in Billy Wilders film Some Like It Hot (1959).

Body Language (Jeffrey Elmont, 2011)
RTL 5, 22.00-00.05 uur
De eerste Nederlandse dansfilm à la Step Up kreeg ruim drie jaar geleden ruimhartig drie sterren. Voor wie van een dansfilm niet meer verwacht dan een voorspelbaar verhaal met veel opzwepende dansscènes, stelt Body Language niet teleur. De acteerkwaliteiten van de Nederlandse cast, bekend van populaire tv-talentenshows als So You Think You Can Dance, variëren van redelijk tot matig, maar dat doet er weinig toe: er wordt met veel overtuiging gedanst, wat regisseur Jeffrey Elmont vlot en soms zelfs geïnspireerd in beeld brengt. Jammer dat er zo veel tijd wordt besteed aan de plot.

Bandidas (Espen Sandberg en Joachim Roenning, 2006)
RTL 7, 23.05-00.50 uur
Behoorlijk slechte film die onbedoeld best wel weer leuk is, mits de kijker erin slaagt zijn basaalste kritische houding te elimineren. Penélope Cruz (arm) en Salma Hayek (rijk) gaan in het Mexico van eind 19de eeuw samen met Sam Shepard banken beroven. In deze westernparodie leidt dat tot van clichés doordrenkte actiescènes. Om geen misverstand over het niveau te laten bestaan: als Hayek, ijdele dochter van een rijke landheer, haar pistool trekt, krijgt ze de hik. En Cruz, een wilde boerendochter, speelt boter-kaas-en-eieren met haar paard. De debuutfilm van twee Noorse reclamefilmers - het duo draait op dit moment de nieuwe Pirates of the Caribbean - werd geproduceerd door Luc Besson.

Meer over