pop

*****..

DEUS LIJKT PLEZIER KWIJT TE ZIJN
dEUS: Vantage Point. V2.

DEUS LIJKT PLEZIER KWIJT TE ZIJN
Platen van dEUS nemen er de tijd voor om van zich te laten houden. De belangrijkste kracht van de band is ook altijd geweest dat deze nooit voor de gemakkelijkste weg koos en zelden verzandde in rechttoe rechtaan rockmuziek. Spontane invallen, vreemde wendingen, krankjorume geluidjes: vooral het vroege werk klinkt nog altijd even speels en spannend, omdat er tussen alle flauwiteiten ineens prachtige epische rocksongs opdoken.

DEUS LIJKT PLEZIER KWIJT TE ZIJN
Het probleem van Vantage Point, het vijfde reguliere studioalbum van de Vlaamse band, is dat de speelsheid en zelfs het spelplezier uit de muziek verdwenen lijken. De openingsliedjes voorspellen een dreiging en spanning die niet wordt ingelost, aangezien het vooral schetsen blijven. Eternal Woman is een mooi liedje, maar te vol geproduceerd. Een punt van kritiek dat de meeste songs treft: te veel lelijk ronkende toetsen en dichtslibbende strijkersarrangementen halen de lucht uit de muziek. Dat maakt de beluistering van Vantage Point tot een vreugdeloze ervaring.

IDEALE ZOMERPLAAT
*****

IDEALE ZOMERPLAAT
Gem: New. Excelsior/V2.

IDEALE ZOMERPLAAT
Het verhaal van Gem: een verpletterend debuut dat twee jaar geleden werd opgevolgd door het album Escapades met een zelfde gejaagd geluid, maar mindere liedjes. Er moest iets gebeuren, in dat opzicht kwam het misschien wel goed uit dat gitarist Bas de Graaff de band verliet. Als viertal, met zanger Maurits Westerik ook op gitaar, klinkt de band krachtig genoeg. En het knappe van de meeste liedjes op New is dat ze behalve krachtig ook luchtig zijn. Look en Blisters, waarmee dit derde album opent, zijn sterke liedjes met refreinen die je niet loslaten. Producer Greg Haver heeft ze lekker open geproduceerd. De trompet in Down, de juist geplaatste toetsenpartijen en het effectieve gebruik van galm doen de plaat fantastisch klinken. Andere verbetering op deze ideale zomerplaat is de veel zorgvuldigere zang van Westerik. Hij ontpopt zich tot een van de beste rockzangers van Nederland.

ENERGIEKE ADHD-GITAARPOP
*****

ENERGIEKE ADHD-GITAARPOP
Blood Red Shoes: Box Of Secrets. V2.

ENERGIEKE ADHD-GITAARPOP
Een van de leukste bands op het London Calling Festival, komend weekeinde, is Blood Red Shoes. De reputatie is het duo dankzij een enkele clubshow al vooruit gesneld, en dat Laura-Mary Carter (zang/gitaar) en Steven Ansell (zang/drums) er in Paradiso (en volgende maand elders in het land) een groot feest van zullen maken, staat wel vast. Het kolkt van de energieke gitaarpop op het debuutalbum Box Of Secrets. Niet voor niets heet een van de liedjes ADHD. Het duo rockt er ongecompliceerd op los, doet beurtelings denken aan Elastica, Blondie en de Breeders, maar mist in de meeste liedjes net de diepgang. Iets meer uitgebalanceerde songs als It’s Getting Boring By The Sea hadden het debuut echt onvergetelijk kunnen maken.

ALEX TURNER KIEST VOOR GALM
*****

ALEX TURNER KIEST VOOR GALM
The Last Shadow Puppets: The Age Of Understatement. Domino/Munich.

ALEX TURNER KIEST VOOR GALM
Zie maar eens op te vallen in het enorme aanbod aan goede gitaarplaten deze maand. The Last Shadow Puppets hebben hun naam tegen, maar de sticker met de informatie dat achter deze band Alex Turner (Arctic Monkeys) schuilgaat, wekt natuurlijk interesse. De plaat die hij opnam met Miles Kane (die op London Calling te zien is met zijn eigen The Rascals), ontsnapt echter aan het gitaarpopidioom van hun bands. Model stond het galmende, orkestrale maar romantische geluid van het oude werk van Scott Walker. Een leuk idee, dat geluidstechnisch sterk wordt uitgewerkt, maar net te weinig echt goede liedjes oplevert om een heel album te dragen. Vijf liedjes, waaronder het titelnummer, zijn geweldig, en bewijzen Turners status als beste jonge (22) Britse songschrijver van het moment. De rest is hooguit aardig.Gijsbert Kamer

Meer over