Poppodia presteren iets beter ondanks crisis

AMSTERDAM - Poppodia weten de crisis steeds beter het hoofd te bieden. In 2012 nam de omzet toe met 4 procent - tot 103,1 miljoen euro - vergeleken met het jaar daarvoor. De inkomsten uit kaartverkoop stegen ook, alsmede het aantal uitverkochte concerten.

Dit blijkt uit een jaarlijkse publicatie van de Vereniging Nederlandse Poppodia en -Festivals, dat vandaag verschijnt. Bij de VNPF zijn 55 poppodia en 28 popfestivals aangesloten, die in 2012 3,3 miljoen bezoekers trokken (naar schatting eenderde van het aantal bezoekers van popconcerten in Nederland).

De poppodia behaalden gezamenlijk een 'klein positief resultaat', aldus de VNPF. In 2009 werd er nog ruim 2 miljoen euro verlies geleden. Desondanks maakt de belangenvereniging zich zorgen. 'Dit jaar zijn de bezuinigingen van de gemeenten ingegaan', zegt directeur Berend Schans. 'Dat zal de financiering onder druk zetten.' De bij VNPF aangesloten popzalen kregen in 2012 bijna 30 miljoen euro subsidie. Vrijwel dat hele bedrag is afkomstig van gemeenten. Daarnaast daalde de gemiddelde horeca-omzet per bezoeker voor het eerst in de geschiedenis, naar 10,33 euro per bezoek. De drank die tijdens concerten wordt verkocht, is een belangrijke inkomstenbron voor poppodia. Wel werd er flink meer verdiend met de verhuur van zaalruimte aan derden. Het aantal vrijwilligers bij poppodia is opnieuw toegenomen om de personeelskosten te beperken.

De VNPF constateert dat poppodia steeds minder popconcerten en clubavonden organiseren, omdat ze risico's in de programmering willen uitsluiten. Nieuw talent krijgt daardoor minder kans om op te treden, waardoor het aanbod op termijn dreigt te verschralen. 'We moeten over vijf jaar niet alleen nog maar Idols hebben', waarschuwt Schans. Volgens hem zijn veel subsidies voor talentontwikkeling wegbezuinigd.

De gemiddelde zaalbezetting per muziekactiviteit was in 2012 68 procent. Het publiek gaat steeds meer naar popconcerten (die tweederde van het aanbod uitmaken) en steeds minder naar clubavonden.

Frank van Iersel

directeur Mezz: 'In 2012 hadden we een tekort dat we hebben opgevangen met reserves. De eerste zeven maanden van dit jaar waren niet om te juichen, ik hoop dat we aan het einde op nul uitkomen. Ook wij gaan richting bezuinigingen. Vooral de besteding in de horeca loopt achteruit. Ook hebben we moeite om optredens te krijgen, de vele festivals beginnen steeds vroeger. We zijn voorzichtiger gaan programmeren, zoeken goede programma's die niet te veel kosten. Ik ben niet bang dat we onze subsidie verliezen, al lopen we aan het einde van onze huidige termijn. We zijn wel een landelijke subsidie van 35 duizend euro misgelopen waarmee we programmaonderdelen financieren. Er is steeds meer vraag naar subsidie en steeds minder geld. We zijn met zes poppodia in Brabant bij elkaar gaan zitten en hebben een programma voor talentontwikkeling opgezet, Proud of the south. Daardoor komen er optreedplekken voor lokaal talent. Hiervoor krijgen we met zijn zessen 70 duizend euro van de provincie.'

Mezz in Breda

Anne Riemersma

directeur Hedon (dat in februari heropent na een uitbreiding): 'Wij zijn vorig jaar met 12 procent gegroeid in bezoekersaantallen en 7 procent qua omzet. Hedon is uitgeroepen tot het beste poppodium van 2012. We hebben hoog ingezet op marketing met behulp van van social media. Dat werkt goed, het publiek komt uit een steeds ruimere straal rond Zwolle. Ook zijn we meer voor studenten gaan doen, zoals culturele dance-evenementen. Daarnaast draaien we nu twee producties op één avond. Als het goed loopt, krijg je veel mond-tot-mondreclame. Onze branche is inmiddels sterk geworden door de crisis, het rookverbod, de btw- en accijnsverhogingen en nu komt er ook nog een leeftijdsverhoging voor alcohol aan. De grootste zorg is educatie en talentontwikkeling. Poppodia zijn goed geworden in het genereren van geld en in bezuinigen, maar aan talentontwikkeling verdien je niks. Wij zoeken hiervoor sponsoren. Anders hebben we over vijf of tien jaar niemand meer die op het podium kan staan.'

Hedon in Zwolle

undefined

Meer over